Aj Makemake má mesiac!

Pri prenikaní k okrajom Slnečnej sústavy Hubblov kozmický ďalekohľad (HST), patriaci NASA, spozoroval malý, tmavý mesiac obiehajúci okolo Makemake, druhej najjasnejšej ľadovej trpasličej planéty (po Plute) v Kuiperovom páse za dráhou Neptúna.

Makemake a jej mesiac, foto NASA/ESA/A. Parker

Novoobjavený mesiac dostal predbežné označenie S/2015 (136472) 1 a prezývku MK 2 a je viac než 1 300-krát slabší než Makemake. Mesiac MK 2 objavili približne 21 000 km od trpasličej planéty a jeho priemer sa odhaduje na 160 km. Samotná Makemake má svoj najväčší rozmer 1 500 km. Táto trpasličia planéta objavená v roku 2005 nesie meno podľa božstva stvorenia obyvateľov Veľkonočného ostrova.

Domov trpasličích planét

Kuiperov pás je obrovská zásobáreň zvyškov zmrznutého materiálu z obdobia vzniku Slnečnej sústavy pred 4,5 miliardami rokov a je domovom štyroch zatiaľ uznaných trpasličích planét. Všetky majú už objavené mesiace (Pluto, Eris aj Haumea), ale toto je prvý objav sprievodcu Makemake. Makemake je jednou z piatich trpasličích planét (tou piatou je Ceres – obieha však medzi dráhami Marsu a Jupitera) uznaných Medzinárodnou astronomickou úniou (IAU).
Pozorovania vedúce k objavu MK 2 sa začali v apríli 2015 a uskutočnili sa pomocou Wide Field Camera 3 na HST. Unikátna schopnosť Hubbla zaznamenať aj slabé objekty v blízkosti jasných spolu s vynikajúcou rozlišovacou schopnosťou umožnili astronómom zbadať mesiac v žiare Makemake. Objav oznámili nedávno v Minor Planet Electronic Circular. Pozorovací tím použil tú istú metodiku na pozorovanie mesiaca ako v prípade objavu malých mesiacov Pluta v rokoch 2005, 2011 a 2012.

Meraním polôh mesiaca a výpočtom jeho dráhy môžu astronómovia určiť hmotnosť systému planéta – mesiac a získať informácie o jeho vývoji.

Nové možnosti v porovnávacej planetológii

Niekoľko predchádzajúcich hľadaní v okolí Makemake vyšlo naprázdno. Naše predbežné zistenia ukazovali, že dráhu mesiaca uvidíme zboku, čo znamená, že keď sa pozriete na tento systém, mesiac nemusíte zbadať, pretože sa stráca v silnom svite Makemake, hovorí Alex Parker (Southwest Research Institute, Boulder, Colorado), ktorý riadil analýzu snímok.
Meraním polôh mesiaca a výpočtom jeho dráhy môžu astronómovia určiť hmotnosť systému a získať pohľad na jeho vývoj. Tento objav podporil hypotézu, že väčšina trpasličích planét má svoje mesiace. Objav tohto mesiaca nám dal možnosť študovať Makemake oveľa detailnejšie, ako sme boli schopní doteraz bez jej sprievodcu, povedal Parker. Nájdenie mesiaca len zvýšilo paralelu medzi Plutom a Makemake. O obidvoch objektoch je už známe, že sú pokryté zamrznutým metánom. Tak ako v prípade Pluta, ďalšie štúdium mesiaca ľahko odhalí hustotu Makemake, čo je kľúčový výsledok, ktorý bude indikovať zloženie Pluta a Makemake, a teda to, či sú sa obidve telesá aj v tomto ohľade podobajú. Tento nový objav otvára aj novú kapitolu v porovnávacej planetológii vonkajšej časti Slnečnej sústavy, vysvetľuje Marc Buie (Southwest Research Institute, Boulder, Colorado).

Zistiť tvar dráhy mesiaca

Vedci budú potrebovať viac pozorovaní z Hubblovho ďalekohľadu, aby získali presné pozičné merania potrebné na výpočet toho, či je dráha mesiaca kruhová alebo excentrická. Predbežné výpočty naznačujú, že mesiac má kruhovú dráhu a jeden obeh okolo Makemake mu trvá minimálne 12 dní. Zistenie tvaru dráhy mesiaca pomôže aj riešiť otázku jeho vzniku. Tesná kruhová dráha znamená, že MK 2 je pravdepodobne produkt zrážky Makemake s iným objektom z Kuiperovhu pásu. Ak má mesiac širokú a excentrickú dráhu, je pravdepodobnejšie, že ide o objekt zachytený z Kuiperovho pásu.
V roku 1978 astronómovia objavili Plutov mesiac Cháron a vypočítali hmotnosť systému. Nová hmotnosť Pluta bola stovkykrát menšia ako pôvodne určená hmotnosť v roku 1930, keď Pluto objavili. S objavom Chárona sa tak astronómovia náhle dozvedeli niečo o Plute, čo bolo celkom odlišné od predchádzajúcich poznatkov. To je druh meraní, ktorý nám umožní až objav mesiaca, uzatvára Parker.