Banány pre oči

Vedeckí pracovníci z Queensland University of Technology (QUT) v Austrálii vyvinuli banány obohatené o provitamín A (provitamín je látka, ktorá sa môže zmeniť na vitamín v živočíšnom tkanive). Cieľom tohto humanitárneho projektu je znížiť očné chyby a úmrtia detí spojených s nedostatkom provitamínu A v Ugande. Vďaka genetickému inžinierstvu možno už v akejkoľvek plodine zvýšiť obsah živín. Banán vybrali vedci preto, že patrí medzi najdostupnejšie a najkonzumovanejšie potraviny v Ugande a možno ho jesť v surovom aj varenom stave. Geneticky modifikovaný banán vedci upravili tak, že mu prepožičali gén z banánu z Papuy-Novej Guiney. Tento banán má prirodzene vysoký obsah provitamínu A. Jeho nevýhodou je však malá výťažnosť. Vedci preto vložili tento gén do banánu Cavendish, ktorý je obľúbený medzi pestovateľmi pre bohaté trsy a jeho ďalšie vlastnosti. Pokým vedci nenašli najlepšiu možnú vzorku, boli v laboratóriu a v poľných podmienkach testované stovky rôznych genetických variácií. Konečnú kombináciu elitných génov zaslali do Ugandy, kde bude vložená do miestnych ugandských banánov, ktoré sa začnú pokusne pestovať. Očakáva sa, že ugandskí farmári by mohli GM banány začať komerčne pestovať od roku 2021.

foto archív

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 10/2017.