Chodec či pasažier?

Foto Mobileye

Mali by samoriadiace vozidlá chrániť pasažierov za každú cenu, alebo by mali byť naprogramované tak, aby ich obetovali, ak to znamená ochrániť ostatných? Nová štúdia hovorí áno a áno. Vedci sa opýtali 451 dobrovoľníkov, či by v prípade neodvratnej nehody bolo vhodnejšie obetovať pasažierov alebo náhodných okoloidúcich. Ide o klasickú dilemu, v etike známu ako električková dilema. Keď bol pomer ohrozených jedna k jednej, teda jeden pasažier k jednému chodcovi, asi 75 % opýtaných povedalo, že by sa mal zachrániť pasažier. Ako však stúpal počet ohrozených chodcov, opýtaní začali meniť svoj názor: Keď bolo päť chodcov a jeden pasažier, 50 % povedalo, že sa má zachrániť pasažier. Keď bolo chodcov 100, počet klesol na 20 %. Tieto odpovede sú v súlade s výsledkami druhého prieskumu, v ktorom 259 ľudí odpovedalo na otázku, či by výrobcovia áut mali programovať vozidlá tak, aby zachránili viac životov – postoj známy ako prospechársky. S týmto súhlasilo asi 70 % respondentov. No keď sa ich spýtali, či by si kúpili auto naprogramované tak, aby obetovalo vodiča, záujem o takéto vozidlo by malo asi len 30 % opýtaných.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 01/2018.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.