Formula 1 vo vzduchu

Najrýchlejšie motoristické preteky na planéte, tzv. letecká Formula 1 – Red Bull Air Race World Championship pokračujú po júlových pretekoch v Budapešti v anglickom Ascote  13. a 14. augusta.

Vyberanie zákruty na pretekoch v Budapešti, v pozadí okná maďarského parlamentu.
Vyberanie zákruty na pretekoch v Budapešti, v pozadí okná maďarského parlamentu.

Red Bull Air Race World Championship sú letecké majstrovstvá sveta, oficiálne akreditované Medzinárodnou leteckou federáciou (FAI). Piloti musia preletieť po určenej trase medzi nafukovacími pylónmi v čo najkratšom čase. Súťaží sa v dvoch kategóriách – Master Class a Challenger Class. Z kategórie Challenger môžu na základe dosiahnutých výsledkov prestúpiť do vyššej kategórie Master.  Pylóny sú dostatočne robustné a zároveň bezpečné pre pilotov pri kolíziách. Po roztrhnutí ich znova opravia a nafúknu, rekord v dĺžke opravy je 90 sekúnd. Za nedodržanie pravidiel, napríklad nesprávny prelet, porušenie pylóna, prekročenie štartového rýchlostného limitu atď. , sa udeľuje časová penalizácia.

Vznik Red Bull Air Race

Pretekári kategórie Master Class pred štartom v Budapešti podlietávajú Reťazový most.
Pretekári kategórie Master Class pred štartom v Budapešti podlietávajú Reťazový most.

Prípravy konceptu a materiálneho zabezpečenia pretekov Red Bull Air Race sa začali v roku 2002. Cieľom bolo vytvoriť unikátnu leteckú výzvu, najrýchlejšie motoristické preteky na planéte. Piloti na trati dosahujú maximálnu rýchlosť 370 km/h. Špeciálne pripravené pretekárske trate sa nachádzajú v atraktívnych lokalitách. V roku 2003 boli prvé, inauguračné preteky v rakúskom Zeltwegu. Po dvoch rokoch sa zo súťaže stala celosvetová séria pretekov Red Bull Air Race World Series. V roku 2010 preteky prerušili z dôvodu zmien v bezpečnostných pravidlách, systéme financovania a konštrukcii používaných lietadiel. Preteky znovu obnovili v roku 2014. Výšku pylónov, pomedzi ktoré sa lieta, zväčšili z 20 na 25 metrov, maximálne preťaženie sa znížilo z 12 na 10 G. Zmenil sa aj spôsob prípravy tratí, zvýšila sa najmä bezpečnosť. Zárukou vyššej objektivity pretekov je teraz používanie rovnakých motorov Lycoming Thunderbolt a trojlistých kompozitových vrtúľ Hartzell.  Piloti a ich tímy môžu vykonávať len aerodynamické úpravy trupu lietadla a zameriavajú sa najmä na zlepšovanie svojich zručností a schopností. Pre preteky sú v súčasnosti homologované tri typy lietadiel: Zivko Edge 540 V2, V3, MX Aircraft MXS-R a Extra 330 LX.

Preteky

Po absolvovaní tréningových a kvalifikačných letov nastúpi súťažiť štrnásť pilotov, rozdelených do dvojíc, a to podľa dosiahnutých časov. Lietajú vyraďovacím systémom, do semifinále postupuje sedem víťazov a najrýchlejší porazený. Najrýchlejšia štvorica pilotov postupuje do záverečného finále. Víťazom pretekov sa stáva pilot s najlepším časom vo finále. Sprievodný program pretekov dopĺňajú exhibičné lety pilotov na lietadlách z Hangáru 7 v Salzburgu – Flying Bulls a ďalšie atrakcie.

Preteky Red Bull Air Race sú doménou pilotov – mužov. V tomto roku sa po prvý raz v histórii do kategórie Challenger prebojovala žena, francúzska pilotka Mélanie Astlesová.

Lietadlá

EDGE 540 je malé, jednosedadlové, ľahko ovládateľné, agresívne lietadlo. Optimalizovaný, oceľový rám je ľahký, pevný a dobre sa opravuje. Lietadlo sa stalo populárne potom, ako ho začal používať v akrobatických súťažiach Kirby Chambliss. Technické údaje: dĺžka 6,3 m, rozpätie: 7,44 m, točivosť 420 °/s, stúpavosť 1 128 m/min, najvyššia rýchlosť 425,97 km/h, maximálne preťaženie +/- 12 G. V pretekoch sa využívajú dve verzie: V2 a V3. V3 je viac odolná proti preťaženiu a má vylepšenú aerodynamiku.

Pokračovanie článku si môžete prečítať v augustovom vydaní časopisu Quark.

Quark si môžete aj objednať tu alebo na adrese: predplatne@quark.sk

PaedDr. Ing. Rastislav Oslej, akreditovaný fotograf Red Bull Air Race

Foto autor