Jašterica z éry dinosaurov

Rekonštrukcia života Magnuviator ovimonsensis v Egg Mountain pred 75 miliónmi rokov. Magnuviator konzumuje osu a na zemi je zub dravého vtáčieho dinosaura Troodon. Rekonštrukcia rastliny vychádza z fosílneho peľu nájdeného v blízkosti Egg Mountain

Paleontológov skúmajúcich veľké množstvo fosílií z Montany (USA) nedávno čakalo veľké prekvapenie – objav nového druhu jašterice z neskorých rokov vlády dinosaurov, ktorej najbližší príbuzní žili až v ďalekej Ázii. Jašterica Magnuviator ovimonsensis žila pred 75 miliónmi rokov a jej objav vedcom pomohol vyplniť medzery v ich vedomostiach o vývoji a expanzii jašteríc počas vlády dinosaurov. David DeMar z Washingtonskej univerzity uviedol, že nájsť kompletnú fosilizovanú kostru takého malého zvieraťa je veľkou raritou. O to viac ho prekvapilo, že sa mu s kolegami vo fosíliách z montanského Egg Mountain podarilo nájsť hneď dve takéto kostry. Magnuviator bol dávnym príbuzným súčasných leguánov a jeho pozostatky sú najstaršie a najkompletnejšie, aké sa kedy na americkom kontinente našli. Väčšina leguánov sa vyvinula až po vymretí nelietavých dinosaurov pred 66 miliónmi rokov.

Ilustrácia Misaki Ouchida

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 10/2017.