Kanabinoidná pečeňovka

Radula marginata, foto wikipédia/Avenue

Chemická zlúčenina zvaná PET (perrottetinene) nájdená v pečeňovke (výtrusnej rastline patriacej medzi machorasty) by mohla poskytnúť úľavu od bolesti a zápalu podobne ako THC (tetrahydrocannabinol) vyskytujúci sa v marihuane, ale bez omamných účinkov. PET a THC – substancia meniaca vnímanie – majú totiž podobnú molekulárnu štruktúru. Laboratórne testy s ľudskými mozgovými bunkami a pri myšiach ukázali, že podobne ako THC sa aj PET ľahko pripája ku kanabinoidným receptorom mozgu, čím tlmí efekty signálov bolesti, uverejnili výskumníci v Science Advances. Zatiaľ sú známe len tri druhy pečeňoviek z rodu Radula (Radula perrottetii, Radula marginata a Radula laxiramea), ktoré produkujú túto zlúčeninu. Pretože rastliny vytvárajú len veľmi malé množstvo tejto substancie, výskumníci mali doteraz problém študovať jej efekty. Vytvorili teda syntetickú verziu PET a testovali ju na myšiach. Tím sledoval odpoveď zvierat na bolesť, telesnú teplotu a pohyb. Výsledky naznačujú, že PET by mohla byť o niečo menej psychoaktívna než THC. Zlúčenina v pečeňovke by mohla mať aj menej negatívnych vedľajších účinkov, ako sú strata pamäti a strata koordinácie, tvrdí spoluautor štúdie Jürg Gertsch, biochemik Bernskej univerzity vo Švajčiarsku. Tím dúfa, že časom budú farmaceutické spoločnosti vyrábať substanciu ako možnú náhradu marihuany, ktorá sa aj napriek predpisovaniu na zmiernenie určitých ochorení a legalizácii v niektorých štátoch v mnohých krajinách klasifikuje ako narkotikum.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2018.