Ľad na Mesiaci

Foto NASA/Scientific Visualization Studio

Údaje zo sondy Lunar Reconnaissance Orbiter, ktorú NASA vyslala na obežnú dráhu okolo Mesiaca, nedávno odhalili svetlé škvrny v kráteroch blízko jeho južného pólu. Podľa vedcov sú dosť chladné na to, aby sa na ich povrchu nachádzala námraza. Elizabeth Fisherová z Brown University (USA) uviedla, že najchladnejšie miesta južných polárnych oblastí nášho satelitu sú zároveň zo všetkých lokalít najsvetlejšie. Sú svetlejšie, ako by sa očakávalo v prípade obyčajnej pôdy. To podľa nej naznačuje, že môže ísť o povrchovú námrazu. Tieto ľadové depozity sú nesúrodé a tenké a je možné, že sa striedajú s povrchovou pôdou, prachom a malými kamienkami nazývanými regolit. Vedci teda zastávajú názor, že nejde o skutočný ľad, podobný zamrznutému jazeru, ale len o známky povrchovej námrazy. Miesta, kde sa možná námraza nachádza, sú známe ako pasce na chlad – permanentne tmavé miesta, nachádzajúce sa buď na dne hlbokého krátera, alebo pozdĺž steny krátera, na ktorú priame slnečné svetlo nikdy nedopadne. Ide o lokality, kde sa teploty držia pod hodnotami -163°C. V týchto podmienkach sa vodný ľad udrží milióny až miliardy rokov.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2017.