Lietajúca veľryba

Koncern Airbus predstavil nové lietadlo na prepravu komponentov medzi svojimi závodmi.

Existujú slová, ktoré majú pre rôzne odborné, ale aj laické komunity rôzny význam alebo aspoň významový odtieň. Príkladom môže byť aj slovo beluga. Pri vyslovení tohto slova príde zoológom na myseľ morský cicavec, slovensky odborne nazývaný bieluha žltobiela (patrí medzi veľryby), zatiaľ čo zanietení znalci leteckej techniky si pri počutí slova beluga pravdepodobne predstavia unikátne nákladné lietadlo. Skratku XL zasa poznáme z konfekcie – ide o veľkosť eXtra Large, veľmi veľký. Názov z titulku je označením lietadla – Beluga XL, teda extra veľká Beluga. Lietadlá Beluga používa európsky letecký výrobca Airbus na prepravu veľkých komponentov ním vyrábaných lietadiel medzi svojimi jednotlivými závodmi, roztrúsenými po celej Európe. Airbus oznámil, že doterajších päť lietadiel Beluga doplní o päť ešte väčších strojov, nazvaných Beluga XL. Prvá extra veľká Beluga XL vzlietla 19. júla z letiska v Toulouse. Niekoľko dní pred svojím prvým vzletom slávnostne vyrolovala z hangáru a predstavila sa s unikátnym nalakovaným motívom, ktorý 20 000 pracovníkov firmy vybralo zo šiestich návrhov. Víťazný návrh dosal prezývku smejúca sa tvár a pripomína smejúcu sa veľrybu. Zatiaľ čo doterajšie lietajúce Belugy vznikli konverziou typu A300, základom pre Belugu XL je novší typ A330-200F. Mohutná Beluga XL vzniká z už vyrobeného lietadla A330, z ktorého sa odreže horná časť trupu (nad podlahou) a nahradí sa novým veľkoobjemovým trupom s priemerom 8,8 m. Do trupu sa vojdú – po odklopení prednej časti lietadla nahor – až dve krídla nového modelu A350, zatiaľ čo doterajšia Beluga môže prepravovať len jedno. Beluga XL je v porovnaní s pôvodnou o šesť metrov dlhšia, jeden meter širšia a o pol metra vyššia. Lietadlo môže niesť náklad až 53 ton a jeho maximálna vzletová hmotnosť je 227 ton. Na pohon extraveľkej Belugy slúžia dva turbodúchadlové motory Rolls-Royce s ťahom po 316 kN. Začiatok jej ostrej prevádzky sa predpokladá v roku 2019.
Foto Airbus

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 09/2018.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.