Odvrátená tvár elektromobilov

Elektrické autá sa čoraz výraznejšie hlásia o slovo. Elektromobily už teraz jazdia po cestách mnohých krajín a ich počet naďalej rastie. Nesmrdia, sú tiché a ich prevádzka je ekologická.

Foto BMW
Foto Nissan

Hoci elektromobily Slovákov zatiaľ výrazne neoslovili, na začiatku ich histórie stál slovenský benediktín Štefan Anián Jedlík, ktorý dokázateľne už v rokoch 1827 – 1829, ako prvý na svete, skonštruoval nielen model elektromotora, ale aj model vozidielka poháňaného elektromotorom. Za historicky prvý elektromobil sa považuje vozidlo, ktoré skonštruoval Holanďan Sibrandus Stratingh v roku 1835, teda približne 50 rokov pred prvým automobilom so spaľovacím motorom. Belgičan Camille Jenatzy prekonal s elektromobilom La Jamais Contente roku 1899 ako prvý na svete rýchlosť 100 km/h.

Na začiatku 20. storočia jazdilo v USA viac elektromobilov ako áut so spaľovacím motorom. Poskytovali totiž komfort a ľahké ovládanie. Všetko však zmenil legendárny model T Henryho Forda, ktorý vytlačil elektromobily svojou spoľahlivosťou, väčším dojazdom a nízkou cenou. Vývoj automobilov a ich následný rozvoj sa uberal cestou spaľovacích motorov.

Dotácie 

V súčasnosti takmer každá automobilka má vo svojom portfóliu aspoň jeden model e-auta, alebo ho práve vyvíja. Počet predaných elektrických vozidiel či hybridov označovaných plug-in (možnosť dobíjania batérií elektrickým káblom) rastie. Svetovým lídrami v elektromobilite sú Nóri a Holanďania. Tieto dve krajiny majú najvyšší trhový podiel elektromobilov. Podľa údajov z vlaňajška to bolo 23 percent v Nórsku a 10 percent v Holandsku.

Foto Volvo

Elektromobily sú na slovenských cestách stále raritou. V roku 2015 ich u nás zaregistrovali len 49, čo pri počte 80-tisíc všetkých osobných automobilov zaregistrovaných v minulom roku je úplne zanedbateľné číslo. Štát však chce podporiť predaj elektromobilov a ich predaj dotovať sumou 5 000 eur na nákup jedného auta. Je však otázne, či tento krok zvýši predaj e-áut. Napríklad štátne dotácie na nákup elektrovozidiel vo výške 4 000 eur boli v Nemecku neúspešné.

Vysoké ceny 

Suma 5 000 eur nie je malá, stojí však za úvahu, či systémovo niečo rieši. Cena najlacnejšieho elektromobilu, ktorý sa na Slovensku predáva, je 24 890 eur. Ide o maličký VW e-up!, ktorého klasický brat sa dá kúpiť už od 8 270 eur. Rozdiel v cene je 16 620 eur, po odrátaní päťtisícovej dotácie 11 620 eur. Pri súčasných cenách benzínu (1,27 eura) si za túto sumu môžete kúpiť vyše 9 000 litrov 95-oktánového benzínu, čo pri priemernej spotrebe 5 l/100 km umožní prejsť asi 180 000 kilometrov. Podobné porovnanie medzi obľúbeným Golfom (od 14 600 eur) a e-Golfom (36 100 eur) je ešte markantnejšie.

A práve v takýchto jednoduchých počtoch tkvie podstatná časť odpovede, prečo sa štátne dotácie v Nemecku nestretli s úspechom.

Sieť rýchlonabíjačiek zašpatí mestá, foto wikipédia/Marco Vercha.

A navyše, za koľko rokov prejdete na súkromnom vozidle 180 000 kilometrov?

Na druhej strane je však otázne, ako dlho budú výrobcovia držať také vysoké predajné ceny. V porovnaní s klasikou majú totiž elektromobily tú istú karosériu, nápravy či vybavenie. Namiesto motora majú elektromotor a zásobník elektrickej energie, ktorým je batéria. Hoci sú batérie dosť drahé, sú so spaľovacím motorom minimálne cenovo porovnateľné. Rezerva na úpravu ceny smerom nadol tu určite je.

Nevyhnutnosť meniť batérie 

Jedno je však isté – spotreba elektromobilu je neporovnateľne nižšia ako pri benzínových či naftových vozidlách. Určite však netreba veriť, že je zadarmo. VW e-up! potrebuje na 100 kilometrov približne 12 kWh, teda pri cene 0,15 eura za jednu kWh zvládnete 100 kilometrov za 1,8 eura. Keďže pri 95-oktánovom benzíne prejdete tú istú vzdialenosť za 6,35 eura, rozdiel je značný. Len sa nesmie zabudnúť na jednu maličkosť: batéria elektromobilu má tiež svoju výdrž, ktorá sa odhaduje na tri či štyri roky. Kapacita batérie vo VW e-up! je 18,7 kWh, a keďže jedna kWh celkovej kapacity batérie vyjde na približne 300 eur, každý tretí či štvrtý rok musíte investovať takmer 6 000 eur do kúpy novej batérie. Argument, že do opráv motora treba tiež niečo investovať, neobstojí, pretože v priebehu prvých štyroch rokov sú poruchy spaľovacích motorov naozaj minimálne. Pri starších automobiloch nedosahujú opravy motorov až také vysoké sumy, o bežnej údržbe ani nehovoriac.

Pokračovanie článku si môžete prečítať v časopise Quark 2/2017.

Časopis Quark si môžete objednať tu alebo na adrese: predplatne@quark.sk

R

Foto na titulke greenpolicy360.net