- Časopis Quark - https://www.quark.sk -

UI v smartfónoch

Umelá inteligencia poskytuje dosiaľ nevídané možnosti využitia a je nad slnko jasnejšie, že neobíde ani smartfóny. Čitateľa Mateja Pšenáka z Lučenca zaujíma, aké sú trendy využitia umelej inteligencie v mobilných telefónnych zariadeniach.

Funkcie založené na umelej inteligencii (UI) sa podľa analytikov stanú hlavným kritériom, ako budú jednotliví výrobcovia na trhu odlišovať svoje zariadenia a oslovovať nových zákazníkov a zároveň si udržiavať existujúcich. S tým, ako sa bude trh inteligentných telefónov postupne posúvať od predaja technologických produktov k poskytovaniu atraktívneho a personalizovaného používateľského zážitku, budú hrať riešenia umelej inteligencie v smartfónoch v nasledujúcich dvoch rokoch čoraz významnejšiu úlohu.
Analytici americkej výskumnej a poradenskej spoločnosti Gartner predpovedajú, že do roku 2022 bude 80 % predávaných telefónov vybavených vstavanými funkciami založenými na UI – v porovnaní s 10 % v roku 2017. UI vstavaná priamo v telefóne je v súčasnosti vyhradená špičkovým modelom a poskytuje napríklad lepšiu ochranu dát alebo úsporu batérie na rozdiel od plne cloudovej UI, pretože dáta sa ukladajú a spracúvajú lokálne.
Analytici identifikovali desať najvýznamnejších spôsobov, ako budú výrobcovia využívať UI v smartfónoch s cieľom zlepšiť používateľský zážitok.

1. Digitálne ja
Smartfóny sa v ešte väčšej miere stanú akýmsi rozšírením svojich používateľov. Budú schopné ich rozpoznávať a predvídať ďalšie kroky. Budú chápať, kto ste, čo chcete, kedy to chcete, ako to chcete a vykonávať vaším menom rôzne úkony. Váš telefón vás bude sledovať počas celého dňa, aby sa naučil plánovať a riešiť, čo potrebujete. Využije na to svoje senzory, kamery a údaje tak, aby všetko automaticky zvládal, napríklad v pripojenej domácnosti môže nastaviť, kedy má robotický vysávač upratovať s ohľadom na to, kedy nie je nikto doma, alebo zapnúť ryžovar 20 minút pred vaším príchodom domov.

2. Autentizácia a overenie identity
Klasické overovanie založené na heslách sa stáva čoraz zložitejším a menej efektívnym, vedie k vyšším nákladom a k zhoršeniu úrovne bezpečnosti, nepohodliu pre používateľa. Bezpečnostné technológie kombinujú strojové učenie s biometriou, a teda používateľské správanie bude praktickejšie a samoobslužnejšie. Napríklad smartfón môže zachytiť a naučiť sa návyky svojho majiteľa, ako sú štýl chôdze, práca s dotykovou obrazovkou, skrolovanie a písanie a pod. Môže tak priebežne monitorovať jeho identitu bez toho, aby sa musel pýtať na heslá alebo iné overenie.

3. Detekcia emócií
Systémy na detekciu emócií a ich vyhodnocovanie umožňujú inteligentným telefónom detegovať, analyzovať, spracovať a zodpovedajúcim spôsobom reagovať na emočné stavy a nálady používateľa. Rastúca miera využívania virtuálnych osobných asistentov a iných technológií postavených na UI a využívaných v konverzačných systémoch a rozhraniach si vyžiada pridanie emočnej inteligencie na lepšie chápanie kontextu a vyššiu kvalitu služieb. Výrobcovia áut môžu napríklad použiť čelnú kameru smartfónu, aby lepšie chápali fyzický stav vodiča alebo vyhodnotili únavu s cieľom zvýšiť bezpečnosť.

4. Chápanie prirodzeného jazyka
Priebežný tréning a hĺbkové učenie UI v telefónoch zlepší presnosť rozpoznávania hlasu aj chápanie konkrétnych zámerov a požiadaviek používateľa. Napríklad keď používateľ povie Je mi zima, môže zariadenie na základe kontextu ponúknuť kúpu teplého oblečenia online alebo jednoducho len upraví nastavenie kúrenia v domácnosti. Iným príkladom chápania prirodzeného jazyka môže byť prekladač hlasu na smartfóne fungujúci (takmer) v reálnom čase. 

5. Rozšírená realita
Spoločne s iOS 11 Apple uvoľnil aj funkcie ARKit, ktoré ponúkajú nové vývojárske nástroje na ľahšie pridanie rozšírenej reality (AR) do aplikácií. Podobne tiež Google oznámil vývojárske nástroje Arcor pre Android a svoje plány sprístupniť AR na asi 100 miliónoch zariadení Android do konca budúce ho roku. Spoločnosť tiež očakáva, že takmer všetky nové telefóny s Androidom predávané v budúcom roku budú pripravené na podporu AR. Jedným z možných príkladov praktického využitia AR sú mobilné aplikácie umožňujúce zber údajov a detekciu chorôb ako rakovina kože alebo pankreasu.

6. Správa zariadenia
Strojové učenie zlepší výkon zariadení aj výdrž batérie v režime stand-by. Vďaka množstvu senzorov budú inteligentné telefóny schopné lepšie chápať a učiť sa správanie a návyky svojho majiteľa, napríklad kedy používa ktoré aplikácie. Telefón tak bude udržiavať často používané aplikácie aktivované na pozadí a tie nepoužívané, naopak, vypne, aby šetril pamäť a batériu.

7. Osobná profilácia
Smartfóny sú schopné zbierať údaje pre behaviorálne a osobné profilovanie. Používatelia tak môžu ľahšie získať ochranu alebo asistenciu dynamicky, a to v závislosti od toho, akú aktivitu vykonávali a v ktorom prostredí sa nachádzali (domov, auto, kancelária, voľnočasová aktivita). Poskytovatelia služieb, napríklad poisťovne, sa môžu zamerať na používateľa viac než na fyzické aktíva, napríklad prispôsobiť výšku poistného konkrétnemu správaniu klienta za volantom.

8. Detekcia a cenzúra obsahu
Obsah, ktorý sa nemá zobrazovať, sa môže automaticky detegovať, čiže nevhodné obrázky, videá či text sa môžu označiť a následne sa aktivujú rôzne upozornenia alebo alarmy. Detekčný softvér môže identifikovať ľubovoľný obsah, ktorý porušuje zvolené práva či pravidlá. Napríklad fotografovanie v maximálne zabezpečených budovách alebo ukladanie prísne tajných či citlivých údajov na firemnom smartfóne povedie k automatickému oznámeniu IT oddeleniu spoločnosti.

9. Fotografia ladená na mieru
Fotografie na mieru znamenajú napríklad schopnosť inteligentných telefónov automaticky upravovať snímky spôsobom, ktorý zodpovedá konkrétnym estetickým požiadavkám používateľa. Existujú napríklad odlišné estetické preferencie medzi Východom, kde ľudia preferujú svetlejšie podanie pleti, a Západom, kde sú žiaduce skôr opálenejšie tóny.

10. Analýza zvuku
Mikrofón smartfónu je schopný ustavične zaznamenávať zvuky z okolitého sveta. UI vstavaná v zariadení vie potom zvuky identifikovať a dávať používateľovi inštrukcie alebo automaticky zapínať určité funkcie. Napríklad ak telefón počuje svojho majiteľa chrápať, aktivuje jeho šikovný náramok, aby ho prinútil zmeniť pozíciu v spánku.

Gartner
Foto Pixabay

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2018.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.