Veda tretím okom

Svitá, zamŕzajúca bublina pri východe slnka

Fotografia zamrznutej bubliny s názvom Levitácia od Daniely Rapavej sa dostala na titulné strany viacerých časopisov. Ako upútavka na londýnsku výstavu, ktorú organizuje prestížna Royal photographic Society, sa dokonca objavila aj na prvej strane britského denníka The Guardian.

Vaša snímka Levitácia zaujala odbornú porotu Kráľovskej fotografickej spoločnosti, ktorá ju zaradila na významnú výstavu v Londýne. O akú výstavu ide?
V rámci súťaže International Images for Science porota vybrala spomedzi 3 563 fotografií z celého sveta sto fotografií, z ktorých potom Kráľovská fotografická spoločnosť (RPS) v septembri tohto roku zorganizovala výstavu. Cieľom súťaže aj výstavy je propagácia a popularizácia krásy vedy. Výstava potrvá do júla 2018, pričom z Londýna poputuje do ďalších miest Veľkej Británie.

Fotografia Levitácia zaujala na prestížnej súťaži vo Veľkej Británii

Keď ste posielali svoju fotografiu do spomínanej súťaže, dúfali ste, že ju porota vyberie?
Túto súťaž sledujem už niekoľko rokov, ale ani som nesnívala, že moja fotografia zaujme porotu. Som nadšenkyňa fotografie a vedy – vyštudovala som fyziku a venujem sa jej profesionálne vo hvezdárni v Rimavskej Sobote – a veľmi rada približujem vedu širokému publiku. Chcem ukázať, že veda nie je suchá záležitosť, že je plná krásy a harmónie a sú v nej nádherné emócie. Rada spájam vedu a umenie. A keďže tento rok sa súťaže mohli zúčastniť aj nečlenovia RPS, rozhodla som sa poslať svoju prácu aj ja, bez akýchkoľvek ambícií na úspech. Bolo mi jasné, že moje technické možnosti sú neporovnateľné s možnosťami vedcov vo svetových laboratóriách.

Poslali ste len jednu fotografiu?

Ľad, zaujímavé štruktúry v polarizovanom svetle

Poslala som desať fotografií z viacerých tém, ktorým sa ako fotografka vedy venujem, nech si porota vyberie. Z mojej strany skôr išlo o to, aby som zistila, čo sa porotcom a ľuďom páči.

A čo sa im páči?
Zdá sa, že moje fyzikálne fotografie bublín. Ako som neskôr zistila, v rámci relevantných 36 svetových portálov, ktoré uverejnili informáciu o londýnskej výstave, sa nachádzala buď ako titulná snímka, alebo ako súčasť úzkeho výberu práve moja Levitácia. Dokonca aj na stránkach pre nás exotických krajín, ktorých písmo nevieme ani prečítať.

To vás zrejme potešilo…
Určite. Krásne však na celej veci je, že hoci moje fotografie vyzerajú na prvý pohľad technicky náročné, netreba k tomu veľa a môže si ich urobiť naozaj každý. Keďže prírodné procesy, ktoré zachytávam, napríklad rast kryštálov a rozklad svetla, sú dynamická záležitosť a chcem fotografovať detaily, treba manuálne zaostrovať. Makroobjektívy majú veľmi malú hĺbku ostrosti, preto si treba vybrať, čo chceme odfotografovať a na to zaostriť.

Mnohokrát ponaťahovaná potravinová fólia, položená na plastovej škatuľke, na ktorej v mieste deformácií vznikajú ostrovy farieb

Pri bubline veľkej ako slivka sú už okraje neostré. Ale nie je ani cieľom, aby boli ostré obe, predná i zadná strana, pretože ostrý detail vpredu lepšie vynikne na neostrom pozadí. Na takéto veci je automatika vlastne nepoužiteľná. Rada by som podotkla jednu vec. Keďže hovoríme o dynamike prírodných javov, nesúhlasím s označovaním tohto štýlu za inscenovanú fotografiu. Ja totiž nedokážem prírodu zaranžovať, zinscenovať. Ja jej len pripravím priestor, aby sa v daných podmienkach prejavila. Môžem ju iba rešpektovať, prispôsobiť sa jej, vybrať to najzaujímavejšie. Umelcom je príroda, ktorú len zachytávam.

A čo vaše bubliny? To nie je aranžovanie?
Je pravda, že vyfúknem bublinu, ale to je len javisko. Fotografujem totiž to, čo sa v nej deje.

A tak sa dostávame k vašim bublinám. Sú to nejaké špeciálne bubliny?
Ide o hustý saponátový roztok s prídavkom cukru, prípadne glycerínu. Tie sú tam kvôli stabilite, aby bublina dlhšie vydržala. Je dobré, keď sa roztok pripraví deň pred fotografovaním, ale nie je to nutné. Potom už len stačí nájsť dobré miesto, pozadie, závetrie, svetlo, vyfúknuť bublinu, dobre sa pozerať, nachádzať krásu, ktorú ponúka, a stláčať spúšť (smiech)…

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2017.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

Za rozhovor ďakujú Renata Józsová a Pavol Prikryl
Foto archív D. P.

Komentáre