Záchranná promiskuita samíc

Foto wikipédia/ukanda

Morské korytnačky nemajú pohlavné chromozómy; ich pohlavie je určené teplotou hniezda počas inkubácie. Pretože vyššie teploty produkujú samice, vedci varovali, že by druh mohol čeliť vymretiu, keďže vyššie globálne teploty znamenajú menej samcov. Nová štúdia však naznačuje, že úvahy o vymretí samcov morskej korytnačky by mohli byť značne zveličené. Od roku 2013 biológovia zozbierali vzorky krvi od stoviek korytnačích mláďat karety obyčajnej (Caretta caretta) z ostrova Sanibel na Floride a identifikovali otcovstvo každého mláďaťa. Pri tom objavili niečo prekvapujúce: DNA samcov korytnačiek sa nikdy neobjavila v hniezdach viac než jednej samice. Samice sa môžu páriť niekoľkokrát pred sezónou hniezdenia, potom uschovajú spermie a nakladú vajíčka do niekoľkých hniezd, každé s iným repertoárom otcov. Po vypočítaní počtu otcov z testov DNA výskumníci zistili, že na každú matku morskej korytnačky pripadajú temer traja otcovia. To znamená, že táto populácia má podstatne viac chovných samcov, než si ktokoľvek uvedomoval.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 03/2018.