Novinky

Vrany rátajú nahlas

Vrany dokážu kontrolovať počet zvukov, ktoré vydajú, a narátať pritom až do štyroch v reakcii na vizuálne a sluchové podnety. Používajú na to nesymbolický približný číselný systém a dosahujú úroveň hlasovej kontroly zodpovedajúcu schopnostiam ľudských batoliat. Počítanie nahlas, napríklad jeden, dva, tri atď., si vyžaduje… pokračuj

Podmienky prežitia rodu

Deti neandertálcov a sapientov žijúce v období mladého paleolitu mohli čeliť podobnej úrovni stresu, no v rôznych vývojových štádiách. Podľa vedcov by to mohlo odrážať rozdiely v starostlivosti o deti medzi týmito dvoma druhmi. Paleoantropologičky Laura Limmerová a Sireen El Zaatariová a ich kolegovia z… pokračuj

Slnečné táboráky

Keď v roku 2020 sonda Európskej vesmírnej agentúry Solar Orbiter robila detailné fotografie našej materskej hviezdy, zachytila záblesky ultrafialového svetla. Úkazy, ktoré dostali názov táborákové ohne, pripomínajú slnečné vzplanutia a výrony hmoty, ale majú v porovnaní s nimi iba milióntinovú alebo miliardtinovú veľkosť. Záblesky študovali… pokračuj

Morský parazit na strome

Pred takmer 100 miliónmi rokov žil druh parazitických červov v bruchách morských živočíchov. Paleontológovia teraz riešia záhadu, ako mohol jeden z týchto parazitov skončiť zakonzervovaný v skamenenej živici stromov. Tím paleontológa Cihanga Lua z Čínskej akadémie vied skúmal jantár z Mjanmarska, v ktorom sa nachádzal… pokračuj

Drobná rekordérka

Vedci objavili najdlhší dosiaľ známy genóm, až 50-krát dlhší v porovnaní s ľudským. Obrovské prekvapenie v sebe skrývala malá papraďovitá rastlina Tmesipteris oblanceolata. Genóm predchádzajúcej rekordérky, rastliny Paris japonica, obsahuje asi 150 miliárd párov báz a keby sa natiahol, dosiahol by dĺžku viac než 90… pokračuj

Budúcnosť obalov

V súčasnosti predstavuje využitie biodegradovateľných plastov len o niečo viac ako 1 % z celkového objemu aplikácií plastov. Hlavným dôvodom je ich výrazne vyššia cena v porovnaní s plastami vyrábanými z fosílnych zdrojov. Vedci zo Slovenskej akadémie vied prinášajú novú receptúru biodegradovateľného a kompostovateľného polymérneho… pokračuj

Mozog vďaka vaječníkom

Evolučný biológ Mauricio González-Forero z britskej Univerzity v St Andrews uverejnil teóriu, podľa ktorej sa masívny rast ľudského mozgu počas evolučnej histórie mohol začať vtedy, keď sa uvoľnila energia používaná na udržiavanie ovariálnych folikulov. Vedci už navrhli mnoho teórií na vysvetlenie rastu ľudského mozgu v… pokračuj

Voš s morom v ústach

Zo šírenia moru bývajú najčastejšie obviňované potkany a ich blchy, spoluvinníkmi však mohli byť aj vši. Niektoré štúdie naznačujú, že baktéria Yersinia pestis spôsobujúca mor sa počas čiernej smrti v rokoch 1346 až 1353 šírila až príliš rýchlo na to, aby ju roznášali iba potkany… pokračuj

Veľký malý moa

Tím biológov z Harvardovej univerzity v spolupráci s kolegami z Inštitútu Maxa Plancka pre biologickú inteligenciu a ďalších univerzít zrekonštruoval genóm vyhynutého druhu nelietavého vtáka známeho ako moa malý (Anomalopteryx didiformis). Vedci sekvenovali DNA z fosílnej kosti nájdenej na Južnom ostrove, väčšom a južnejšom z… pokračuj

Populárny nedostatok

Popri základných odtieňoch srsti mačiek existujú zriedkavejšie varianty, ktoré sú často veľmi populárne. Jedným z nich je kombinácia farieb pomenovaná podľa obľúbených fínskych cukríkov salmiakki. Čierny, biely a sivý odtieň tvoria pramene srsti, ktoré začínajú pri korienkoch ako čierne, ale smerom von sú čoraz belšie.… pokračuj

Ďalšie novinky»