- Časopis Quark - https://www.quark.sk -

Ako si vybrať kvalitný e-shop

Predvianočný čas sa nesie v znamení nákupov. Slovensko v rámci stredoeurópskeho regiónu patrí z hľadiska počtu e-shopov na obyvateľa k špičke. Ako si však pri nákupe na internete vybrať ten správny e-shop?

Život ukazuje, že vyberať si e-shop podľa ceny nie je vždy tá správna cesta. Pod tlakom širokej ponuky na internete totiž často skĺzneme do zákazníckej apatie a jediný faktor, ktorý ovplyvňuje náš výber, je cena produktu u rôznych predajcov. Na nákup na internete však vplýva viacero vecí a určite nie je zlé držať sa upraveného zľudoveného príslovia: Nie sme takí bohatí, aby sme si mohli dovoliť nakupovať v neoverených obchodoch. Problémy s nedoručeným tovarom už totiž znechutili nejedného zákazníka. Nepoteší ani poškodený tovar a ťažkosti pri reklamácii. V najlepšom prípade prídete o množstvo času, v najhoršom o svoje peniaze. Ako teda spoznáme ten správny e-shop?

Dôležitý prvý dojem
Medzi prvými vecami je potrebné všímať si dizajn e-shopu. Ak je zastaraný, použiteľnosť je katastrofálna a texty sú plné gramatických chýb, zbystrite pozornosť. Môžete mať tú česť s garážovou firmou, čo to s predajom nemyslí až tak vážne. Hľadajte moderné e-shopy, ktoré sú pravidelne aktualizované. Produktové fotografie by mali byť dostatočne kvalitné, aby ste videli, čo vlastne idete kupovať. Venujte pozornosť textom na stránke e-shopu. Ak sú gramaticky nesprávne, môže to byť dôsledok nedostatočnej prípravy majiteľa e-shopu. Ak sú však plné českých či inojazyčných výrazov, môže ísť o nepodarený preklad alebo priamo ukradnutý text cudzieho e-shopu. A to tiež nie je dobré znamenie.

Právne informácie
Aj keď sa to možno na prvý pohľad nezdá až také dôležité, je dobré overiť si, či e-shop o sebe uviedol všetky informácie požadované zákonom. Všetci podnikatelia sú povinní uviesť na stránke svoje obchodné meno, sídlo alebo miesto podnikania, právnu formu, identifikačné číslo (IČO), označenie registra (živnostenský alebo obchodný) a číslo zápisu. Okrem toho musí e-shop uviesť aj telefónne číslo, e-mailovú adresu a adresu, na ktorej si môžete uplatniť reklamáciu. Tieto informácie následne môžete využiť na identifikáciu spoločnosti v rôznych registroch firiem, kde si overíte, či predajca nie je napríklad dlžníkom. Nezabudnite si prezrieť obchodné podmienky e-shopu. Zamerajte sa najmä na spôsob vybavenia reklamácie. Už z formulácie podmienok môžete vycítiť, či bude prípadná reklamácia problémová, alebo sa e-shop bude usilovať uspokojiť zákazníka.

Recenzie
Výborný zdroj informácií o serióznosti e-shopu sú články a recenzie. Ak nájdete články o e-shope, ktoré ho neprimerane vychvaľujú, overte si, či nie sú označené ako PR, t. j. reklamné. Tieto platené články si často zadávajú samy e-shopy a väčšinou sú k sebe, pochopiteľne, nekritické. Zamerajte sa najmä na používateľské recenzie. Tie nájdete na rôznych fórach a tzv. porovnávačoch cien. Práve porovnávače cien sa vyznačujú tým, že o slovenských e-shopoch majú najviac údajov, dokážu percentuálne vyjadriť spokojnosť zákazníkov s nákupom a vo veľkej miere sú aj objektívne. Na porovnávačoch cien nájdete samostatný profil e-shopu spolu s jeho hodnotením, ako aj recenzie k jednotlivým produktom. Veľmi jednoducho tak zistíte, či boli ostatní zákazníci spokojní.

Ocenenia
Najväčšie porovnávače cien označujú oceneniami dlhodobo kladne hodnotené obchody, vďaka ktorým v ponuke predajcov rýchlo rozoznáte dôveryhodné e-shopy. Porovnávač cien Pricemania.sk označuje najlepšie e-shopy nálepkou Overený obchod, s ktorou sa môžete stretnúť aj v kamenných predajniach. Ocenenie Overený obchod si e-shopy vkladajú aj na vlastnú stránku ako nenápadný widget na okraji. Všeobecne uznávaný je aj certifikát od SAEC (Slovenskej asociácie pre elektronický obchod). Vydáva sa iba e-shopom, ktoré dodržiavajú základné pravidlá bezpečného a bezproblémového nákupu stanovené certifikačnými pravidlami. Dajte si však pozor na podvodné certifikáty, ktoré si môže od pochybných firiem kúpiť ktokoľvek. Predstieranie, že e-shop disponuje známkami dôveryhodnosti, je dokonca aj na čiernej listine zakázaných obchodných praktík Európskej komisie.

Bezpečnosť
Pri príchode na stránku e-shopu si skontrolujte, či má predajca nainštalovaný bezpečnostný certifikát SSL. Rozpoznáte ho v každom prehliadači veľmi jednoducho. Na začiatku adresy URL uvidíte https://namiesto http://. Toto šifrované pripojenie zabezpečí, že posielané údaje o vašej objednávke či platbe nebudú tak jednoducho zneužiteľné. V prípade, že nakupujete v e-shope prvý raz a nenašli ste ani nijaké dôveryhodné recenzie, zvážte platbu za objednávku formou dobierky. Často je to o niečo drahší spôsob dopravy, priplatíte si však za uistenie, že tovar naozaj dostanete. Okrem toho tento spôsob dopravy núti e-shopy odoslať objednávku čo najskôr, pretože im zaplatíte až po jej prevzatí. Ak narazíte na neznámy e-shop, ktorý objednávky na dobierku neposiela, zvážte, či vám nižšia cena tovaru stojí za to riziko. Ak platíte za tovar kartou, overte si, či ide o známeho poskytovateľa platobnej brány, napríklad banku alebo PayPal. Platba by sa mala vykonať na šifrovaných stránkach poskytovateľa, odkiaľ budete presmerovaní späť na stránky e-shopu.

Kontakty
Dávajte si veľký pozor na anonymné e-shopy. Prezrite si sekciu kontaktov a hľadajte fotografie ozajstných ľudí, ktorí s vami budú komunikovať. Nie je nič horšie, ako volať na neexistujúce číslo a vypisovať desiatky e-mailov s otázkami o svojej objednávke, na ktoré nikdy nedostanete odpoveď. Na druhej strane telefonáty po pracovnom čase a nočné odpovede na e-maily vám napovedia, že majiteľ je pravdepodobne normálne zamestnaný človek, pre ktorého je e-shop iba koníčkom. Opäť záleží iba na vás, aké veľké riziko je opodstatnené na získanie produktu za nižšiu cenu. Dôveryhodné e-shopy sa neboja odfotiť svoj tím, svoje priestory či sklady. Nebudete mať pri nich pochybnosti, či naozaj existujú. Okrem stránky e-shopu si neváhajte pozrieť aj sociálne siete. Môžete na nich nájsť nielen spomínané fotografie, ale uvidíte aj komunikáciu so zákazníkmi. Ak sa pri negatívnych príspevkoch hádajú s fanúšikmi, pri reklamácii to ani vy nebudete mať ľahšie.

Pavol Lelák, Online Marketing Specialist
Foto Fotky&Foto, Pixabay

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2017.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.