- Časopis Quark - https://www.quark.sk -

Budúcnosť – para z výfuku?

Najrevolučnejšie auto desaťročia je podľa Nemeckého centra manažmentu (CAM) vodíková Toyota Mirai. Mirai v japončine znamená budúcnosť. Je vodík budúcnosťou automobilizmu?

Vodíkový pohon sa považuje za jedno z možných riešení pre automobilizmus budúcnosti, hoci sa s týmto najjednoduchším chemickým prvkom zatiaľ ešte len experimentuje. Pritom prvé vodíkové auto je podstatne staršie ako tie, čo jazdia na benzín. V roku 1807, teda pred 210 rokmi, francúzsko-švajčiarsky konštruktér François Isaac de Rivaz (1752 – 1828) zostrojil vôbec prvé vozidlo so spaľovacím motorom. Ako palivo na pohon slúžil vodík, ktorý sa miešal so vzduchom, motor dokonca používal elektrické zapaľovanie – no tu sa podobnosti so súčasnými spaľovacími motormi končia. Vozidlo bolo naozaj viac experiment ako využiteľný dopravný prostriedok.

Vízia Jeremyho Clarka

Nádrž Rivazovho auta tvoril balónik naplnený plynným vodíkom a celý spaľovací proces motora musel ovládať vodič.

Po pokusoch Isaaca de Rivaz zažívali vodíkové autá len pomalý rozvoj a ostatné typy automobilov vrátane elektromobilov ich jasne predstihli. Sporadicky sa síce objavovali pokusy s vodíkom ako palivom pre autá, no prvé vozidlo poháňané palivovými článkami, teda spôsobom, keď sa vodík nespaľuje v motore, ale v palivových článkoch slúžiacich na výrobu elektriny, vzniklo až v roku 1959 – išlo o traktor Allis-Chalmers. Prvým automobilom s vodíkovými článkami bol GM Electrovan z roku 1966. Až potom sa seriózne rozbehli experimenty s vodíkom vo väčšom množstve. Z hľadiska milovníkov áut (zdôrazňujeme – milovníkov, nie odborníkov), ktorí majú navyše ekologické myslenie, možno považovať za významný míľnik vo vzťahu k vodíkovým autám rok 2008. Vtedy vcelosvetovo sledovanej automobilovej relácii Top Gear britskej stanice BBC si trio moderátorov-šoumenov zobralo na paškál Hondu FCX Clarity, elektrické auto, ktoré však energiu nezískava z batérií, ale z vodíkového článku. Je známe, že moderátori relácie si neberú servítky pred ústa a sú veľmi kritickí k alternatívnym pohonom. Po teste vodíkovej hondy James May vyhlásil: Pre budúcich sto rokov je toto najvýznamnejšie auto. Večne ironický Jeremy Clark, ktorý využije každučkú príležitosť, len aby zosmiešnil Jamesa, však teraz pozorne počúval kolegove názory, dokonca o vozidlo prejavil záujem! A keď sám otestoval auto na vodík, vyhlásil: Vodík – to je budúcnosť automobilizmu!

Nevyčerpateľný zdroj

Vodíkový pohon má veľkú šancu, že to bude práve on, čo v budúcnosti môže nahradiť hlavnú technológiu 20. storočia – spaľovací motor na benzínový či naftový pohon. Tradičné fosílne zdroje sa nahrádzajú z dvoch dôvodov. Prvým je ich vyčerpateľnosť, druhým sú emisie. Vodík je takmer nevyčerpateľný zdroj zastúpený v mnohých podobách a vozidlá s vodíkovým pohonom sa nepodieľajú na zvyšovaní emisií skleníkových plynov, pretože z ich výfukov vychádza len vodná para.

Preto sa niet čo čudovať, že existuje značné množstvo projektov, ktoré sa usilujú o to, aby sa stal vodíkový pohon životaschopným variantom tradičných palív. Aj keď vo výrobe vodíka zatiaľ dominuje výroba z fosílnych palív, najmä zo zemného plynu, dá sa vyrobiť mnohými inými spôsobmi a z rôznych zdrojov. Princíp výroby vodíka tkvie v elektrolýze vody, pri ktorej jednosmerný prúd pri prechode vodným roztokom štiepi chemickú väzbu medzi vodíkom a kyslíkom. V budúcnosti sa počíta s výrobou vodíka pomocou jadrovej energie alebo biomasy. Ďalší spôsob výroby vodíka poskytuje priemyslová využiteľnosť prírodných procesov. Pri rozklade organických látok sa s prispením niektorých baktérií uvoľňuje vodík, čo je predmetom záujmu genetických inžinierov.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 5/2017.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

R, Foto Toyota