- Časopis Quark - https://www.quark.sk -

Drsný Snowbox

Za posledné obdobie nastal obrovský pokrok v oblasti bezpečnosti a efektívnosti autonómnych vozidiel. Pokrok sa však dosahuje aj v zložitých výzvach týkajúcich sa infraštruktúry.

Vo fínskom Laponsku vznikla v rámci projektu Arctic-PNT inteligentná cesta, na ktorej sa testujú autonómne vozidlá v najnáročnejších európskych podmienkach. Tento 10 km dlhý úsek neďaleko diaľnice E8 známy ako Snowbox sa nachádza 200 km za polárnym kruhom pri hraniciach so severným Nórskom. Táto oblasť je pol roka pokrytá snehom, teplota môže klesnúť až na -40 °C a polárna noc trvá približne jeden mesiac. Arktída je všeobecne zložitým prostredím pre autonómne riadenie. Keď tu môžu autonómne vozidlá jazdiť dobre, potom môžu jazdiť takmer kdekoľvek, tvrdí Sarang Thombre z Fínskeho ústavu pre geopriestorový výskum.
Samotná cesta je osadená kamerami, lidarom, ultraširokopásmovými anténami a reflexnými panelmi. Je obklopená silovými a optickými vedeniami a je vybavená senzormi tlaku, ktoré zaznamenávajú stav povrchu vozovky a rýchlosť a typ vozidiel, ktoré po nej jazdia. Snowbox je tiež prepojený so sieťou referenčných staníc satelitnej navigácie FinnRef, aby priniesol korekcie na presné určenie polohy navigácie. Tým, že sa kontinuálne vykonávajú merania polohy na pevných miestach, slúžia tieto referenčné stanice ako štandard, ktorý umožňuje identifikáciu chýb merania, a tak sa zvyšuje presnosť určovania polohy. Projekt Arctic-PNT je zameraný na zabezpečenie najmä toho, aby bolo k dispozícii presné umiestnenie zariadení požadovaných autonómnymi systémami. Experimenty sa uskutočňovali počas dvoch po sebe nasledujúcich sezón. Preukázalo sa, že potrebné presné polohovanie až do 20 cm je skutočne možné a dostupné, uviedol Sarang Thombre. Testovací tím Arctic-PNT doslova preplnil robotické vozidlo s názvom Martti senzormi a záznamovým zariadením. Aj keď má Martti autonómne riadenie, technici s ním jazdili manuálne. Začali sme používať výlučne satelitnú navigáciu vrátane európskych systémov Galileo a EGNOS. Postupne sme pridávali ďalšie údaje o rozšírení vrátane senzorov v automobile a korektúr od staníc FinnRef, aby sme dosiahli veľmi dôležitú presnú hranicu polohy 20 cm. Kvôli prístupu ku korektúram FinnRef zo systémov vozidla sme testovali rôzne mobilné SIM karty. Keďže časť diaľnice E8 je aj na nórskej strane, riešili sme aj tento technický problém, opisuje technickú stránku testovania Sarang Thombre.

BP, foto FGI

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 3/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.