- Časopis Quark - https://www.quark.sk -

Kandidáti na večnosť

Svetové výstavy bývali katalyzátormi hospodárskej, vedeckej a kultúrnej výmeny medzi národmi. Ich vplyv v časoch permanentnej globálnej výmeny informácií pochopiteľne zoslabol. Ešte vždy sú tu však veci, ktoré môžu pretrvať. Napríklad architektúra.

Eiffelova veža v Paríži

Bolo by naivné očakávať od každého Expo nejakú novú Eiffelovu vežu. Neznamená to však, že žijeme v menej vzrušujúcich časoch. Naša schopnosť užasnúť sa nemení, menia sa skôr kritériá toho, čo má šancu náš úžas vyvolať.

Málo predvídateľné

Svetová výstava v roku 1889, ktorej témou bola storočnica Francúzskej revolúcie, vošla do dejín predovšetkým vďaka ikonickej siluete Eiffelovej veže týčiacej sa nad výstaviskom v parku Martovo pole (Champ-de-Mars) v Paríži. A málokto vie, že zážitok z vystúpení orchestrov z Jávy, Kambodže a Vietnamu na tej istej výstave inšpiroval skladateľa Clauda Debussyho k hľadaniu nových výrazových prostriedkov a navždy tak zmenil európsku a západnú hudbu. Skutočný obsah a dosah podobných podujatí je naozaj ťažké predvídať či vopred moderovať.
Na výstave k storočnici nezávislosti vo Filadelfii v roku 1876 predviedol Alexander Graham Bell svoj prvý telefón. Na Expo 1970 v Osake sa návštevníci po prvý raz stretli s technológiou mobilných telefónov. Na výstave v roku 1862 v Londýne predvádzal anglický matematik Charles Babbage svoj Analytický stroj – jeden z prvých mechanických počítačov sveta. O storočie neskôr, na Expo 1962 v Seattli vystavovala firma IBM svoju Krabicu od topánok – počítač, ktorý počúval povely zadávané ľudským hlasom. Na svetových výstavách mali však svoje premiéry napríklad aj pukance a kečup (1876) či zmrzlina v kornútikoch (1904).

Budovy môžu pretrvať

Bruselské Atómium

Svet sa od čias prvej Svetovej výstavy v Londýne v roku 1851 globalizoval a zrýchlil. Na súčasných trhoch sotva uspeje výrobca, ktorý by chcel čakať na svoju príležitosť na Expo. Samozrejme, každý sa na Expo naďalej snaží prísť s niečím výrazným, len väčšina noviniek už asi nebude taká horúca, ako bol v roku 1876 Bellov telefón alebo hoci napríklad aj prvé verejné splachovacie záchody v Londýne v roku 1851.
Budovy však môžu pretrvať. Usporiadatelia svetových výstav sa vždy pokúšali zapôsobiť architektúrou. Krištáľový palác, impozantnú budovu londýnskej výstavy v roku 1851 umiestnenú v Hyde Parku, tvorila obrovská presklená hala s oceľovými výstužami. Po výstave bola premiestnená na juh Londýna, kde ju neskôr zničil požiar. Predtým však ešte poslúžila ako predloha pre Krištáľový palác v New Yorku, kde v rámci výstavy v roku 1854 predvádzal Elisha Otis svoj prvý výťah s brzdou.

Holandský pavilón na Expo 2020, foto Flickr/Ministerie van Buitenlandse Zaken/Netherlands pavilon/Dutch Dubaj, CC BY-SA 2.0

Dáma a koleso

Keď Gustave Eiffel oznámil, že pre Svetovú výstavu 1889 v Paríži chystá stavbu najvyššej oceľovej veže na svete, dočkal sa namiesto ovácií vlny kritiky a nedôvery. Jeho Železná dáma však nielenže mnohonásobne prežila dobu svojej životnosti projektovanú na 20 rokov; doteraz zostáva jednou z najpopulárnejších pamiatok na svete a stala sa symbolom Paríža aj celého Francúzska.
Eiffelov úspech sa o dva roky neskôr pokúsil napodobniť konštruktér George Ferris, ktorý na Svetovej výstave v Chicagu v roku 1893 predstavil svoje 80 metrov vysoké zábavné koleso. Dizajn zábavného kolesa bol, pravdaže, dávno známy. Prvenstvom Ferrisovho výrobku bola 71-tonová, 45,5-metrová náprava, na ktorej sa koleso otáčalo – tá bola najväčším dutým kovaným dielom na svete. Koleso malo 36 kabín, každú pre 60 ľudí. Po výstave bolo koleso rozobraté a odvezené, bol to tiež úspech. Jeho názov (Ferrisove koleso; Ferris wheel) sa stal v anglofónnych krajinách synonymom pre zábavné kolesá rovnako ako u nás ruské koleso.

Vesmír a atómy

Zelený kužeľ vnútri holandského pavilónu, foto Flickr/Ministerie van Buitenlandse Zaken/Netherlands pavilon/Dutch Dubaj, CC BY-SA 2.0

Na rozdiel od parížskej Železnej dámy, ktorej súvis s témou Veľkej revolúcie je nejasný, architektúra, s ktorou prišli usporiadatelia Expo 1962 v Seattli, priamo odrážala ústrednú tému dobýjania kozmu. Vesmírna ihla, 184 metrov vysoká stavba v tvare presýpacích hodín a s korunou pripomínajúcou UFO, bola najvyššou vežou na západ od rieky Mississippi. Len počas výstavy túto vežu s rozhľadňou navštívilo viac ako 2,3 milióna ľudí.
Jednou zo stavieb, ktoré pôvodne nemali prežiť výstavu, pre ktorú boli postavené, bolo bruselské Atómium z roku 1958. Nielenže stojí doteraz. Táto národná pamiatka zostáva s viac ako 600-tisíc návštevníkmi ročne najobľúbenejšou turistickou atrakciou hlavného mesta Belgicka a stala sa jeho symbolom. Stavba inžiniera Andrého Waterkeyna predstavuje 165-miliárdkrát zväčšenú kryštalickú mriežku železa, v ktorej sú atómy umiestené na vrcholoch kocky a jeden atóm je uprostred. Vnútri stavby, ktorá sa týči do výšky 102 metrov, je múzeum, pričom v jednotlivých atómoch sú rotujúce inštalácie a reštaurácia s panoramatickým výhľadom.

Pokračovanie článku si môžete prečítať v časopise Quark 3/2022. Ak chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov, prihláste sa. Ak ešte nie ste naším predplatiteľom, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.

R, foto Pixabay