- Časopis Quark - https://www.quark.sk -

Kontroverzní králi ciest

Ich revírom je diaľnica. Ich tonáž je obrovská. Ich súpermi sú zákruty, mestá a obce. Každé ich nasadenie vyvoláva údiv, ale aj obavy. Králi ciest – obrovské kamióny, gigalinery.

Európske cesty brázdia kamióny, ktorých štandardná dĺžka s prívesom či návesom dosahuje 18,75 metra, pričom ich povolená celková maximálna hmotnosť aj s nákladom je 40 ton. Na predbehnutie takéhoto kamióna, ktorý ide rýchlosťou 80 km/h, potrebuje osobné vozidlo idúce rýchlosťou 100 km/h asi 80 metrov a predbiehací manéver trvá necelé tri sekundy. Na diaľnici to nie je problém, ale na bežnej ceste je to oveľa náročnejšie. Keďže jedným z cieľov cestnej nákladnej dopravy je zvyšovať jej efektívnosť, v EÚ sa na základe Smernice Rady 96/53/ES z 25. júla 1996 vytvorila možnosť používať ešte dlhšie jazdné súpravy. A tak sa v Európe postupne začali objavovať gigalinery, ktoré v porovnaní s bežnými kamiónovými súpravami narástli o 6,5 metra na 25,25 metra a pribrali 20 ton, takže ich celková maximálna hmotnosť aj s nákladom je 60 ton.

Cestný vlak

Zefektívniť prepravu je stará myšlienka. Za počiatok kamiónovej dopravy môžeme rátať rok 1871, keď dôstojník indickej armády Crompton zostrojil parovozy a pripojil k nim vlečné vozy, v ktorých sa prepravoval nielen tovar, ale aj ľudia. V roku 1909 Ferdinand Porsche skonštruoval na želanie armády cestnú nákladnú súpravu s motorovým vozidlom na benzínovo-elektrický pohon a k nemu pripojil desať jednonápravových prívesných vozňov. Za krajinu zrodu obrovských cestných nákladných súprav sa považuje Austrália. Otcom prvej nadmernej kamiónovej súpravy je Austrálčan Kurt Johansson. Ten v 30. rokoch minulého storočia na žiadosť jedného farmára, ktorý chcel prepraviť namiesto dvadsiatich hneď sto kusov dobytka, skonštruoval súpravu, pre ktorú sa ujal názov cestný vlak (road train). Cestný vlak tvoria ťahač a niekoľko prívesov, často až štyri. Dĺžka takéhoto kolosu je viac ako 50 metrov, pričom maximálna hmotnosť celej súpravy dosahuje neuveriteľných 136 ton. Občas sa v odľahlých kútoch Austrálie objavia aj maxisúpravy, ktoré majú takmer 30 vagónov, ale ide skôr o výnimky. Cestné vlaky, ktoré kvôli bezpečnosti majú vpredu a vzadu označenie Road Train, možno stretnúť najmä na Stuart highway medzi Alice Springs a Darwinom. Cestné kolosy sa používajú aj v odľahlých miestach Argentíny či Mexika, ale aj v Kanade a v USA, kde sa nazývajú triples, pretože v menej osídlených štátoch, ako sú Idaho, Oregon a Montana, ale aj na diaľniciach Ohio Turnpike a Indiana Toll Road sú povolené tri návesy. Takéto súpravy majú označenie Long Load.

Škandinávske experimenty

Škandinávske krajiny sú osídlené menej husto ako ostatné krajiny Európy a aj vzdialenosti, najmä vo Fínsku, Švédsku a v Nórsku, sú veľké. Aj preto vo Švédsku až do konca 60. rokov nebola dĺžka vozidla obmedzená, čo viedlo k vzniku dlhých cestných súprav. S pribúdajúcim zahusťovaním dopravy vzrastali aj obavy o bezpečnú premávku, a tak sa dĺžky nákladných súprav začali v 70. rokoch obmedzovať, aj keď veľkorysejšie ako vo zvyšku Európy. Pre švédskych vodičov nebolo nič mimoriadne stretnúť na ceste súpravu dlhú až 24 metrov. Atak keď sa v roku 1996 objavila spomínaná smernica, ktorou sa v EÚ stanovili najväčšie prípustné rozmery niektorých vozidiel vo vnútroštátnej a medzinárodnej cestnej doprave a maximálna povolená hmotnosť v medzinárodnej cestnej doprave, švédska dopravná infraštruktúra bola už na gigalinery pripravená, pretože ich celková dĺžka sa zväčšila iba o 1,25 metra. Švédsky dopravný úrad Vägverket v súčasnosti experimentuje v spolupráci so spoločnosťou Volvo Truck s 30-metrovou kombináciou, ktorá sa skladá z ťahača 6 × 4 a troch prívesov s prípustnou celkovou hmotnosťou 90 ton. Napriek 90 tonám sú trojnápravový ťahač a celá súprava skonštruované tak, že v porovnaní so 60-tonovou súpravou sa pri identickom zaťažení nápravy ťažného vozidla a prívesu znížilo zaťaženie na nápravu prívesu z 8,5 na 7,7 až 7 ton. Stačilo len rozšíriť sedem náprav na jedenásť, takže je zaťaženie jednotlivých kolies zodpovedajúcim spôsobom menšie. V roku 2015 sa začala vo Fínsku testovať súprava na prepravu dreva s celkovou hmotnosťou až 104 ton, ktorej dĺžka bola 33 metrov a mala 13 náprav. Testovanie bolo obmedzené iba na vopred určenú trasu v severnom Fínsku. Zdá sa, že testy dopadli nad očakávanie, pretože v krajine tisícich jazier majú cestné nákladné súpravy od januára 2019 povolených 34,5 metra. Treba však povedať, že maximálna dĺžka sa asi nebude priveľmi využívať, pretože najdlhšie vozidlá sú z dôvodu zatáčania dlhé len 31,5 metra.

Pokračovanie článku si môžete prečítať v časopise Quark 11/2020. Ak chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov, prihláste sa. Ak ešte nie ste naším predplatiteľom, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.

R, foto Daimler, wikipédia/Sibylle Dreyer