- Časopis Quark - https://www.quark.sk -

Mrija na návšteve v Prahe

Jediný existujúci exemplár obrieho nákladného lietadla Antonov An-225 Mrija pristál po desiatich rokoch v máji tohto roku opäť v Prahe. Pri svojej návšteve budil zaslúženú pozornosť verejnosti a leteckých fanúšikov.

Generátor, ktorý vyrobili v Plzni a inštalovali v hlinikárni v Perthe, je dlhý 8,8 metra, široký viac ako 3,5 metra a vysoký takmer 3,2 metra. Takéto náklady sa zvyčajne prepravujú loďou. Vzhľadom na časovú tieseň zákazníka, rozmery a hmotnosť generátora (117 ton) ako jediné riešenie prichádzalo do úvahy použitie nákladného lietadla An-225 Mrija.

Nakladanie generátora do lietadla.
Nakladanie generátora do lietadla.

Za šesť dní z Česka do Austrálie
Preprava generátora trvala celkom šesť dní. Jeho nakládka sa začala v stredu 11. 5. 2016. Pomocou špeciálnej, 40 metrov dlhej rampy, ho nakladali dva žeriavy. Po pomalom zasunutí generátora do útrob lietadla sa náklad musel riadne ukotviť, aby sa zabránilo jeho posunutiu počas letu a zmene ťažiska lietadla. Celú prepravu na vzdialenosť 14 000 kilometrov z Plzne až do austrálskeho Perthu, ako mimoriadnu logistickú operáciu, zabezpečovala spoločnosť DB Schenker. Generátor vyrobila pre západoaustrálsku hlinikáreň Worstely Alumina plzenská firma BRUSH SEM.

Mrija prepravila z Prahy do Perthu v západnej Austrálii 117 ton vážiaci generátor. Cestu dlhú 14 000 kilometrov zvládla za šesť dní.

Porucha podvozku po štarte
Po štarte obrieho lietadla v Prahe došlo k poruche na podvozku – nezatiahli sa dve podvozkové nohy. Kapitánovi Dmitrovi Antonovovi (len zhoda mien s menom lietadla) riadiaca veža ponúkla vrátiť sa späť na letisko Václava Havla v Prahe a poruchu opraviť. Posádka sa však rozhodla pokračovať v lete do Turkmenbaši (Turkmenistan) s vysunutým podvozkom. V Turkmenbaši podvozok opravili.

Dve podvozkové nohy ostali po štarte vysunuté.
Dve podvozkové nohy ostali po štarte vysunuté.

Tri medzipristátia
Počas letu mala Mrija tri medzipristátia, v Turkmenbaši, Hyderabáde (India) a v Kuala Lumpure (Malajzia). Medzipristátia potrebovala na dotankovanie paliva, keďže s nákladom 200 ton preletí len 4 000 kilometrov, dolet prázdneho lietadla je približne 15 400 km. Počas svojho letu Mrija letela aj nad územím Slovenska. Do nášho vzdušného priestoru vstúpila 12. 5. 2016 o 6.50 h v blízkosti Holíča, ďalej pokračovala juhovýchodným smerom a o 7.05 h opustila náš vzdušný priestor pri Slovenských Ďarmotách. Žiaľ, vzhľadom na oblačnosť, ktorá v tom čase pretrvávala na našom území, pozorovať toto unikátne lietadlo sa dalo len veľmi ťažko.
Mrija pristála po prvý raz vo svojej histórii na austrálskom kontinente v nedeľu 15. 5. 2016, a to na letisku v Perthe. Zvyšok prepravy na miesto určenia absolvoval generátor opäť po ceste, na návese na prepravu nadrozmerných nákladov.

V strednej Európe len zriedkavo
Mrija do našich stredoeurópskych končín lieta len výnimočne. Koncom januára minulého roku sa dala vidieť po 26. rokoch znovu na letisku Leoša Janáčka v Ostrave. Prepravovala odtiaľ české tanky do Nigérie, kde mali pomôcť v boji proti militantnému islamskému hnutiu Boko Haram.

Pokračovanie článku si môžete prečítať v júlovom vydaní časopisu Quark.
Quark si môžete aj objednať tu alebo na adrese: predplatne@quark.sk

Rastislav Oslej
Foto autor