- Časopis Quark - https://www.quark.sk -

Nafukovanie lietadla

Letecké prepravné spoločnosti sa na zvýšenie tržieb pri takmer nezmenených nákladoch usilujú prepraviť jedným letom čo najviac pasažierov. Preto aerolinky tlačia na výrobcov lietadiel, aby do nových strojov, ktoré si objednávajú, pridali čo najviac miest na sedenie.

Podľa odhadov odborníkov sa počet letov od roku 2017 do roku 2040 zvýši až o 42 %. Preto je prirodzené, že skôr, ako začnú vyvíjať nový typ, konzultujú výrobcovia dopravných lietadiel s významnými prepravcami ich predstavy a základné parametre nového stroja.

Daná hranica

Pri úvahách o vývoji nového typu lietadla a pri jeho konštrukčných plánoch sa za jednu z najkľúčovejších považuje informácia, koľko cestujúcich má lietadlo prepravovať a na akú vzdialenosť. Problém je však v tom, že nie všetky aerolinky majú rovnaké predstavy o optimálnom počte cestujúcich na rôznych trasách s približne rovnakým doletom. Keďže jeden typ lietadla s danou kapacitou nemôže optimálne pokryť požiadavky všetkých prepravcov, výrobcovia vyvíjajú nový typ v niekoľkých verziách, a tým aj s odlišnou kapacitou. V praxi to znamená, že na žiadaných trasách býva zväčša v lietadle na úkor väčšieho počtu sedadiel menej pohodlia.
Zvyšovať kapacitu počtu cestujúcich sa však dá len po určitú hranicu a tá je v podstate jasne daná. Určuje ju splnenie záväznej certifikačnej požiadavky, podľa ktorej v prípade núdzového pristátia musia všetci cestujúci opustiť lietadlo po tzv. evakuačných sklzoch do 90 sekúnd. Splnenie tejto požiadavky musí výrobca preukázať pri simulovanej evakuácii v prítomnosti inšpektorov schvaľovacieho úradu príslušnej krajiny.

Dve možnosti

Vývoj nového typu lietadla je však nielen finančne, ale aj časovo náročná úloha, a keďže letecké spoločnosti chcú zvyšovať prepravné kapacity už teraz, výrobcovia lietadiel sú nútení premýšľať, ako vykonať také úpravy, aby sa mohol navýšiť počet sedadiel v už certifikovaných typoch.
Konštruktéri majú v podstate dve možnosti – zmenšiť vzdialenosť medzi radmi sedadiel alebo zväčšiť počet sedadiel v rade. Prvá možnosť znamená zmenšiť pohodlie pre nohy, druhá zasa znižuje komfort nielen pasažierov sediacich vedľa seba, ale aj obsluhujúcich letušiek – zužujú sa totiž uličky medzi sedadlami a zároveň sa obsluhujúci personál musí väčšmi nakláňať do uličky, aby mohol obslúžiť pasažierov. Európsky výrobca lietadiel Airbus je však presvedčený, že doposiaľ sa šírka sedadiel podceňovala a výrobcovia sa zameriavali len na zmenšovanie ich rozstupov.
Je tu síce aj tretia možnosť, t. j. kombinácia spomínaných dvoch, ale touto cestou sa zatiaľ nevybral nijaký výrobca. Nad nafukovaním lietadla totiž visí jasný imperatív – bezpečnostná podmienka evakuovať všetkých pasažierov do 90 sekúnd.

Pokračovanie článku si môžete prečítať v časopise Quark 3/2020. Ak chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov, prihláste sa. Ak ešte nie ste naším predplatiteľom, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.

R, Foto Airbus