- Časopis Quark - https://www.quark.sk -

Najvyšší v Európe

Panoráma Londýna či Frankfurtu je na pohľad posiata výškovými budovami, napriek tomu najvyšší európsky mrakodrap v týchto mestách nenájdete. Asi málokto by to čakal, no najvyšší vežiak v Európe stavajú v ruskom Petrohrade.

Rusko sa pýši až dvojnásobným európskym primátom. Prvým je najvyššia už dokončená európska budova. Ide o východnú vežu moskovského komplexu Federation Towers (Veže federácie), vysokú 374 metrov. Táto veža mala európsky primát do 7. októbra minulého roku, keď ju výškou prekonala veža Lakhta (čítaj lachta) Center, ktorú stavajú na brehu Fínskeho zálivu.

Jedna budova – dve naj

Nová najvyššia európska stavba vyrastá v meste, ktoré sa desaťročia nazývalo Leningrad, v súčasnosti ho v slovenčine nazývame Petrohrad a v zahraničnej literatúre sa obvykle uvádza ako St. Petersburg. V októbri minulého roka sa prvý supervysoký mrakodrap v tomto meste (za také sa považujú mrakodrapy vysoké aspoň 300 metrov) stal najvyššou – ale zatiaľ nedostavanou – budovou v Európe. Po dokončení, plánovanom na tento rok, bude mať Lakhta Center výšku 462 metrov. Bude suverénne najvyššou budovou v Európe i druhou najvyššou európskou stavbou (po moskovskej veži Ostankino, vysokej 540,1 m). Súčasne pôjde aj o najsevernejšie položený mrakodrap na svete.

Švédsky vzor

Komplex Lakhta Center mal pôvodne stáť blízko historického centra Petrohradu a mal sa nazývať Gazprom City. Tento projekt však v roku 2010 odložili ad acta po tom, čo Komisia pre svetové dedičstvo pri UNESCO vzniesla oficiálnu námietku proti umiestneniu výškovej stavby v tesnom susedstve pamiatkovo chráneného historického centra mesta. Novú lokalitu pre stavbu napokon vybrali investori na mieste ležiacom na pobreží Fínskeho zálivu, približne deväť kilometrov od centra. Architektonická koncepcia nového mrakodrapu je dielom niekoľkých štúdií, pričom hlavným architektom je Angličan Tony Kettle. Hlavným zhotoviteľom stavby je spoločnosť Renaissance Construction Company. Mrakodrap je postavený na päťuholníkovom základe. Inšpiráciou pre tento tvar bola bývalá švédska pevnosť Nyenskans, ktorá do 18. storočia stála v blízkosti miesta terajšej výškovej stavby.

Základ z troch vrstiev

Multifunkčná budova, pripomínajúca bumerang, je súčasťou komplexu

Budova sa smerom nahor zužuje, pričom jej päťuholníková fasáda sa stáča – celkové pootočenie vrcholu mrakodrapu oproti základu je 90 stupňov. Hmotnosť pomerne štíhleho mrakodrapu, odhadovaná na 670 000 ton, si vyžiadala venovať mimoriadnu pozornosť základom. Základová doska, na ktorej budova stojí, spočíva na 264 pilótach s priemerom dva metre – ide vraj o najhrubšie pilóty, aké sa vôbec pri stavbe výškovej budovy použili. Pilóty pod stredom základovej dosky sú dlhé 65 metrov, obvodové majú 55 metrov. Z čisto štatistického hľadiska nesie jedna pilóta záťaž približne 2 500 ton, čo predstavuje 0,4 % celkovej hmotnosti budovy (maximálne prípustné zaťaženie jednej pilóty je pritom 5 000 ton). Samotná základová doska má plochu 5 720 štvorcových metrov a pozostáva z troch vrstiev.

Zabetónovaný rekord

Betónovanie spodnej vrstvy prinieslo stavbe – ešte pred jej dokončením – zápis do Guinnessovej knihy rekordov. Túto vrstvu, hrubú 3,6 metra, vybetónovali nepretržitým liatím betónu. Trvalo 49 hodín, pričom sa vylialo 19 624 kubických metrov betónu – nikdy predtým nevznikol takýto veľký objekt nepretržitým liatím. Celkovo sa pri stavbe mrakodrapu použilo 400 000 kubických metrov betónu. Zo základovej dosky vyrastá nosný stĺp celej veže, tvorený železobetónovou rúrou s vnútorným priemerom 24,5 m a hrúbkou steny 2,5 m.

Vrcholová pyramída a výťahy

Všetky betonárske práce sa už ukončili a v súčasnosti na betónové jadro inštalujú päťstennú vrcholovú pyramídu vysokú 117,75 m. Táto oceľová vežička spočíva na nosnej doske 83. podlažia vo výške 344 m a jej hmotnosť je vyše 2 000 ton. Technickou zaujímavosťou je, že vežička nebude pokrytá sklenými panelmi, ale špeciálnou kovovou sieťovinou. Vo vežičke bude technická a servisná základňa mrakodrapu vrátane základne špeciálnych vozíčkov, z ktorých sa bude môcť čistiť celá sklená fasáda mrakodrapu. Na najvyššom podlaží, vo výške 357 metrov, bude verejnosti prístupná krytá vyhliadková plošina, z ktorej bude výhľad na Petrohrad a okolie. Vo výške 330 metrov bude panoramatická reštaurácia. Mrakodrap má spolu 87 podlaží a bude v ňom 34 výťahov, pričom nie všetky budú jazdiť až na najvyššie podlažie. V susediacej budove s rôznorodým využitím bude ďalších 62 výťahov. Navyše budú vo výškovej budove špeciálne výťahy pre hasičov. Celková kapacita všetkých výťahov bude 1 280 ľudí. Niektoré kabíny výťahov majú byť dvojpodlažné a budú obsluhovať dve susediace podlažia. Stratégia riadenia pohybu výťahov bude taká, aby ani v rannej špičke nikto nečakal na výťah dlhšie ako 30 sekúnd.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 02/2018.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

Rado Mlýnek
Foto a vizualizácie Lakhta Center