- Časopis Quark - https://www.quark.sk -

Posledné Jumbo

Na konci minulého roku sa zavŕšila 53-ročná história výroby lietadla, ktoré predstavuje jeden z významných míľnikov leteckej dopravy.

Foto Boeing/Paul Weatherman

Prezývka Jumbo prislúcha lietadlu, ktorého typové označenie je B747. Ide o štvormotorové lietadlo nevídaných rozmerov a nevídanej kapacity. Vďaka trupu s mimoriadnym priemerom má lietadlo ako vôbec prvé na svete dve uličky medzi radmi sedadiel. Pre lietadlá s trupom veľkého priemeru sa v anglickom leteckom slangu vžil termín widebody (doslova širokotrupové). Symbolickým kmotrom tohto lietadla bol obrovitý slon Jumbo, ktorý svoj život prežil v rôznych zoologických záhradách a cirkusoch. Lietadlo je však známe aj pod prezývkou Queen of the skies, čiže kráľovná nebies.
Typickým optickým rozlišovacím znakom typu 747 je hrb na hornej časti, siahajúci od okien pilotnej kabíny približne do polovice trupu. V tejto vyvýšenej časti je kabína luxusnej prvej triedy. Táto vyvýšená časť však pôvodne nebola navrhnutá na zvýšenie kapacity lietadla. Firma Boeing sa totiž obávala, že o takéto obrovské lietadlo nebude príliš veľký záujem a nechala si zadné dvierka v podobe možnosti dodávať lietadlo aj v čisto nákladnej verzii.
Prvé B747 bolo skompletizované v septembri 1968 a jeho prvý vzlet sa uskutočnil 9. februára 1969, teda pred takmer 54 rokmi. Prvý komerčný let uskutočnila letecká spoločnosť Pan Am 22. januára 1970 na linke z New Yorku do Londýna. Jumbo sa vyrábalo v mnohých verziách, z ktorých najpočetnejšia bola verzia 747-400 uvedená na trh v roku 1989. Táto verzia so zvýšenou hmotnosťou, väčším rozpätím krídel a výkonnejšími motormi mala už tzv. sklený kokpit s digitálnymi prístrojmi, čo umožnilo znížiť počet členov posádky z troch na dvoch.
Poslednou vyrábanou verziou Jumba bol model 747-8 s trupom predĺženým na 76,3 m a maximálnou vzletovou hmotnosťou zvýšenou na 447,7 tony. O nákladnú verziu 747-8F, ktorá môže prepravovať náklad s hmotnosťou až 137 ton, bol väčší záujem než o pasažiersku. Štyri posledné nákladné Jumbá si objednala spoločnosť Atlas Air a z výrobnej linky vyrolovali 6. decembra minulého roku.
Celkovo bolo vyrobených 1 574 lietadiel s prezývkou Jumbo a mnohé z nich budú ešte dlhé roky lietať po celom svete. Jumbo je iba jedným z dvoch typov štvormotorových dopravných lietadiel, ktoré naďalej brázdia náš vzdušný oceán – tým druhým je tiež už nevyrábaný Airbus A340.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 2/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.