- Časopis Quark - https://www.quark.sk -

Takmer perpetuum mobile

Elektromobilita opantáva svet. Pomaly neuplynie ani deň, aby sa neobjavila nejaká ďalšia elektrická novinka na kolesách. A ako sa ukazuje, vozidlá na elektrický pohon nájdeme aj tam, kde by sme to ani nečakali – medzi gigantickými nákladnými vozidlami.

Obrovské ťažobné nákladné automobily čiže dumpery (sklápače) sú kategóriou nákladiakov samou osebe. Nestretnete ich na cestách, ale v lomoch, pri stavbách priehrad či tunelov. Uvezú náklad s hmotnosťou v rozmedzí od 40 do 100 ton a výška profilu ich pneumatík presahuje človeka. Na ich šoférovanie vo väčšine krajín netreba vodičský preukaz, ale je potrebné vlastniť tzv. strojnícky preukaz a prejsť špeciálnym školením.

Transplantácia

Špecifickou vlastnosťou týchto vozidiel je, že cestou do kopca k lomu idú prázdne, plnú záťaž znášajú až pri ceste nadol. A práve túto schému prepravy ťažobného materiálu a hmotnosť nákladu sa rozhodli využiť vo švajčiarskej cementárenskej spoločnosti Ciments Vigier, a to v spolupráci s ďalšími firmami z krajiny helvétskeho kríža – Kuhn Schweiz a Lithium Storage. Japonská spoločnosť Komatsu je známa výrobou ťažkých strojov, ktoré sa používajú nielen v stavebníctve, ale aj v ťažobnom priemysle. Jej nákladiaky patria k tomu najväčšiemu, čo premáva po kameňolomoch, aj tých švajčiarskych. Tieto obrovské japonské stroje majú väčšinou dieselový šesťvalcový motor s výkonom 533 kW (715 koní) a objemom nádrže 780 litrov nafty. Komatsu vyrába aj tažkotonážny sklápač 930E, ktorý síce má dieselový pohon, ale je kombinovaný s elektrickými generátormi poháňajúcimi zadné kolesá. Cieľom prírodu milujúcich Švajčiarov však bolo nahradiť spaľovací motor klasického obra Komatsu 605–7 elektrickým pohonom. V podstate išlo o maličkosť – odstrániť prevodovku a obrovský preplňovaný vznetový šesťvalec s objemom 23,15 litra s výkonom 551 kW a namiesto nich inštalovať synchrónny elektromotor a batérie. Pri osobných automobiloch takáto transplantácia nie je problém, no pri nenaloženom 45-tonovom monštre…

Naj, naj, naj…

Výrobca batérií Lithium Storage dodal do motorového priestoru namiesto naftového motora a nádrže najväčšiu batériu, aká bola kedy vyrobená pre elektrické vozidlo. Samotné akumulátory majú hmotnosť viac ako 4,5 tony, čo je asi 10 % z celkovej hmotnosti tohto 45 ton vážiaceho kolosu, ktorý odvezie na korbe ďalších 65 ton nákladu. Batérie sa skladajú zo štyroch blokov, sú zložené z 1 440 niklovo-mangánovo-kobaltových článkov a majú celkovú kapacitu 700 kWh, čo je sedemkrát viac ako pri luxusnej Tesle X P100D. Vývoj akumulátorov a ich bezpečnosť mal na starosti Marcel Held, ktorý uviedol, že pri veľkosti batérií a nemalom zaťažení sa viac-menej počíta s tým, že niektoré články začnú tlieť, iné sa priamo vznietia. Ich separácia by však mala zabrániť šíreniu nielen ohňa, ale aj tepla, aby nedošlo k reťazovej reakcii a rozsiahlemu požiaru či rovno výbuchu.

Každý pracovný deň by mal gigantický nákladiak skončiť s prebytkom 200 kWh, čo je viac ako 70 MWh prebytočnej energie za rok!

Hydraulické čerpadlá pre lamely na brzdový systém, naklonenie korby, servoriadenie a predpätie pomocného brzdiaceho systému poháňa ďalší elektromotor. Trvalý výkon synchrónneho elektromotora je 590 kW (800 konských síl) a jeho krútiaci moment dosahuje neuveriteľných 9 500 Nm. Komatsu e-Dumper sa tým stalo bezkonkurenčne najväčším plne funkčným elektromobilom planéty.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark10/2019. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

R, foto eMining AG