- Časopis Quark - https://www.quark.sk -

Začína sa v cieli

Posledná zákruta, preradenie rýchlosti, cieľová rovinka, burácanie davu, šachovnicová zástava, víťazné gesto… kým stupeň víťazov zaplavia prúdy šampanského, v boxoch už znie: Tak, páni, balíme!

O majstrovstvách sveta F1, najprestížnejšom motoristickom podujatí, sa hovorí aj ako o cestujúcom cirkuse. Nie je to prehnané, pretože počas sezóny treba takmer po všetkých kontinentoch presunúť nielen jazdcov, vedenia jednotlivých tímov a mechanikov, ale aj obrovské množstvo materiálu. V tohtoročnej sezóne až 21 ráz – od Austrálie, kde sa celý cirkus začína, cez Čínu a Japonsko, Kanadu, Európu, Brazíliu až po Spojené arabské emiráty, kde rev motorov F1 na konci novembra utíchne. Za sezónu to predstavuje asi 170 000 kilometrov, čo je viac ako štyri dĺžky rovníka.

Už od septembra

Tento rok na okruhoch kráľovskej motoristickej disciplíny zvádza súboje desať tímov, to znamená dvadsať vozidiel, o ktoré sa stará 40 až 50 mechanikov. Ak k tomu prirátame jazdcov, vedenie tímu a inžinierov, neprekvapí, že nejeden tím si na pretekársky víkend musí rezervovať aj sto hotelových izieb. Hotely si zvyčajne rezervujeme už počas pretekov v predchádzajúcom roku. Miestami dokonca uzatvárame zmluvy aj na viac rokov. No čím skôr a čím viac izieb potrebujeme, tým je to drahšie, vysvetľuje Beat Zehnder, tímový manažér stajne Alfa Romeo Sauber F1. Okrem kooperácie s automobilovou federáciou FIA ohľadom športových pravidiel má na starosti presuny tímu po celom svete. Rezervuje letenky, vyberá hotely, spôsoby dopravy a všetko okolo toho. Okrem týchto záležitostí sa stará aj o obstaranie áut z požičovní, o letiskový transfer či o víza. Pri množstve cestujúceho personálu je toho viac ako dosť. Musím tímu vytvoriť potrebné podmienky – musí sa včas ubytovať a musí dostať potrebné vybavenie, zhrnul do jedného súvetia svoje povinnosti B. Zehnder. Konkrétnejšie plánovanie týkajúce sa novej sezóny sa začína približne v septembri, keď sa už rysuje finálny kalendár pretekov na ďalší rok. Zodpovední manažéri jednotlivých tímov zväčša osobne vyjednávajú s leteckými spoločnosťami a všetko sa usilujú dohodnúť čo najskôr. Kritické destinácie ako Soči či Baku sa riešia ako prvé, pretože letov do týchto miest nie je veľa. Pri rokovaniach sa zohľadňuje aj spoľahlivosť leteckého prepravcu – ak sa s ním spájajú časté štrajky, je automaticky mimo hry. Pri komplikovaných letoch sa musí siahnuť aj po najdrahšom variante – charterovom lete.

Po mori

Celý kolotoč presunov efjednotky sa začína hneď po Novom roku, teda v čase, keď si piloti užívajú dovolenku a venujú sa kondičnému tréningu. Tímoví manažéri zodpovední za logistiku už majú za sebou najvýznamnejšiu časť korešpondencie s austrálskym organizátorom prvých pretekov F1 v sezóne. Austrália patrí ku komplikovanejším, tu treba napríklad rokovať aj s úradom na ochranu zdravia a bezpečnosti pri práci. Chlapci napríklad musia dostať špeciálne oprávnenie obsluhovať vysokozdvižný vozík, to znamená, že im vopred musíme rezervovať miesta na skúškach a po prílete im dať čas na urobenie testov. inak by sme si museli dávať pozor, aby nás náhodou niekto nevidel vykladať pár debien, vysvetľuje koordinátor tímu Force Indie Franco Massaro. Počas administratívnych krokov sa už balia potrebné veci na prvé preteky sezóny. Keďže je lodná doprava omnoho lacnejšia, tak sa využíva najmä na zámorské preteky. Tu si však treba uvedomiť, že na cestu po mori treba rátať s dodacím časom až 45 dní. Preto do Melbourne, kde sa konali preteky 25. marca, zamierili prvé kontajnery už v januári, vzápätí vyplávala ďalšia loď do Bahrajnu (preteky 8. apríla), na začiatku februára do Číny, kde sa preteky konali o dva týždne po Bahrajne. Loďou sa prepravuje napríklad výbava kuchyne a vybavenie tímových pavilónov ako káble, regály, veci do garáže, skrátka ťažké a nie priveľmi drahé súčasti. Vozidlá či výbava boxového múru musí ísť letecky. Bohužiaľ, lodné kontajnery nie sú celkom tesné a morský vzduch s vysokým obsahom soli môže poškodiť elektroniku, vysvetľuje F. Massaro. Preprava po mori je pomalá, preto zásielka smerujúca do Austrálie sa po pretekoch zase posiela po mori do Kanady, kde sú preteky v júni. Celkovo sa zvykne prepravovať loďou päť rôznych replikovaných zásielok menej dôležitého vybavenia.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 07/2018.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

R
Foto STMED, DHL