- Časopis Quark - https://www.quark.sk -

Najväčšia verzia vo vzduchu

Štvrtá generácia Boeingu 737 pod názvom MAX10, ktorej prvý let sa uskutočnil v júni tohto roku, sa podobá na svojich predchodcov, je však najväčším modelom.

Foto Boeing

Vzhľad mnohých, hoci nie všetkých technických výrobkov naznačuje aspoň približný vek ich vzniku. Platí to napríklad o osobných autách, ktoré pred polstoročím vyzerali úplne inak než súčasné karosérie automobilov. Aj nemotorista odhadne, že stará dobrá embéčka (Škoda 1000 MB) vznikla približne pred polstoročím. No pri iných produktoch sa dá ich vek len veľmi ťažko odhadnúť. Platí to o mnohých typoch lietadiel, ktoré vekom nestarnú a uchovávajú si pôvodnú podobu.
Ak sa napríklad pri nastupovaní do nedávno vyrobeného dopravného lietadla typu Boeing 737 pozriete na jeho prednú časť, pravdepodobne netušíte, že ide o typ, ktorý absolvoval prvý vzlet 9. apríla 1967, teda pred 54 rokmi. Predná časť lietadla aj okná pilotnej kabíny aktuálne vyrábaných sedemstotridsaťsedmičiek sú totiž okrem malých detailov rovnaké. Platí to aj o najnovšej verzii typu 737, ktorá má označenie B737 MAX 10 a jej predná časť je rovnaká ako predchádzajúce verzie. Prvý let sa uskutočnil 19. júna tohto roku a riadila ho posádka pod vedením Jennifer Hendersonovej, šéfpilotky firmy Boeing pre typ 737. Nový model MAX 10 zo štvrtej generácie rodiny 737, ktorá zahŕňa aj modely MAX 7, MAX 8 a MAX 9, je najväčším modelom. Má dĺžku 43,8 m a rozpätie krídel 35,92 m, čo je podstatný nárast v porovnaní s prvým modelom 737-100, ktorý mal dĺžku 29 m a rozpätie krídel 28 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 88 300 kg. Pri dvojtriednom usporiadaní kabíny môže lietadlom cestovať 188 cestujúcich, v kabíne čisto jednej triedy je kapacita lietadla 204 cestujúcich. Maximálna kapacita je však teoreticky až 230 cestujúcich – toľko cestujúcich možno pri núdzovom pristátí z lietadla bezpečne evakuovať za medzinárodne stanovenú dobu 90 sekúnd (tzv. exit limit). Na pohon lietadla slúži dvojica turbodúchadlových motorov CFM LEAP-1B s ťahom po 130 kN. Maximálny dolet lietadla je 7 130 km, maximálna cestovná výška je 12 500 m.
Prvý Boeing 737 MAX 10 vyroloval z montážnej haly už v novembri 2019, ale v dôsledku dvoch havárií lietadiel MAX 8, pri ktorých prišlo o život 346 ľudí, boli všetky lietadlá generácie MAX americkým leteckým úradom FAA na 20 mesiacov uzemnené, čo sa dotklo aj termínu prvého vzletu verzie MAX 10. Napriek spomenutým problémom a odkladom registruje firma Boeing už asi 500 objednávok na model 737 MAX 10.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 9/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.
Komentáre