- Časopis Quark - https://www.quark.sk -

Vodíkový motor pre Airbus

V úsilí znižovať emisie oxidu uhličitého a prispieť k dekarbonizácii ovzdušia sa spoločnosť Airbus rozhodla zapojiť sa do vývoja vodíkového pohonu lietadiel.

Medzi hlavné prostriedky v rámci úsilia na zastavenie nepriaznivého vývoja globálnej klímy patrí tzv. dekarbonizácia, čiže znižovanie vypúšťania uhlíka a jeho oxidov do atmosféry. Jednou z možností prechodu na nízkouhlíkovú či až bezuhlíkovú ekonomiku je elektrifikácia všetkého. Znamená to vytvoriť svet, v ktorom väčšina ľudských aktivít – od výroby cez stavebníctvo, dopravu a turistiku – bude napájaná elektrickou energiou generovanou nízkouhlíkovými a obnoviteľnými zdrojmi, akými sú napríklad vietor, vodná či slnečná energia.
Nie všetky sektory našej činnosti sa však dajú elektrifikovať jednoducho. Platí to aj pre sektor dopravy: zatiaľ čo osobné vozidlá úplná elektrifikácia zrejme neminie, v leteckej doprave to nebude ani ľahké, ani jednoduché, ani lacné. Letecká doprava sa pred pandémiou podieľala 2,5 % na globálnej emisii oxidu uhličitého, čo je väčší podiel, ako má Nemecko (2,2 %). Elektrifikácia veľkých dopravných lietadiel zatiaľ neprichádza do úvahy, a to najmä pre veľmi veľkú hmotnosť batérií. Schodnejšou cestou sa javí zmena paliva na ropnej báze na vodíkové palivo.
Do vývoja pohonu prúdových lietadiel s motormi spaľujúcimi vodík sa púšťa aj jeden z najväčších výrobcov dopravných lietadiel, európsky koncern Airbus. Na prvú fázu testovania vodíkového pohonu využije Airbus nateraz nečinne odpočívajúci prototyp štvormotorového dvojpodlažného airbusu A380 s výrobným číslom 001. Do zadnej časti hlavnej paluby budú umiestnené štyri nádrže s celkovou kapacitou 400 kg kvapalného vodíka. Nádrže sú tepelne veľmi dobre izolované, pretože kvapalný vodík má teplotu približne -250 °C. Z bezpečnostných dôvodov sú nádrže umiestnené v hermeticky uzavretom ochrannom kontajneri. Vodíkom bude zásobovaný prúdový motor umiestnený na ľavej zadnej časti trupu lietadla. Pôjde o upravený prúdový motor GE Passport pôvodne vyvinutý pre bizjety, s ťahom približne 89 kN. Činnosť motora za letu ovláda posádka pomocou piatej riadiacej páky v kokpite.
Motor nebude produkovať žiadne škodlivé splodiny, pretože spaľovaním vodíka vzniká čistá voda, resp. vodná para. Letové skúšky päťmotorového airbusu by sa mali začať koncom roku 2026.

RM, vizualizácia Airbus

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 4/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.