Nosidlá na zavolanie

Ak je hromadná doprava ako supermarket, kde si zákazník vyberie, čo chce, a zaplatí v samoobslužnej pokladni, taxík pripomína skôr obchodík, kde bez komunikácie s predavačom za pultom nič nedostanete.

Vodiča autobusu budete darmo žiadať, aby obrátil vozidlo, pretože ste si v reštaurácii zabudli čiapku, a keď vystúpite, nebude čakať iba preto, pretože po chvíli chcete pokračovať v jazde. Taxík vás zavezie presne tam, kam potrebujete, a dokáže reagovať na zmeny situácie. Je to služba pre moderný individualistický spôsob života a nie náhodou vznikala spolu s ním.

Tradičné žlté vozidlá taxi v New Yorku
Foto istockphoto.com/Cameris

Psie búdy na žrdiach

Mešťania, ktorí si nemohli dovoliť alebo jednoducho nechceli vlastniť svoj vlastný kočiar so zvieratami a personálom, mali v Londýne 17. storočia na výber. Na jednotlivé cesty si mohli prenajať hackney carriage, špeciálne označený voz aj s kočišom, alebo nosidlá aj s dvojicou nosičov. Na ich výrobu a prenajímanie získal v roku 1643 patent podnikateľ Saunders Duncombe, ktorý ich nazval sedan chair, zrejme podľa talianskeho sede, sedere – sedieť (v podobe sedan názov prežil až do moderných automobilových čias). Boli to drevené kabínky s odnímateľnou strechou, ktoré vraj pripomínali psie búdy, na dvoch žrdiach dlhých tri až štyri metre. Nosiči si pomáhali ramennými popruhmi a podľa dobových zdrojov bývali často opití, často neopatrní a takmer vždy neslušní. Napriek tomu a aj napriek nepohodliu pri hojdaní a poskakovaní ulicami mesta boli sedany veľmi populárne, pretože boli lacné a pomerne rýchle, keďže mohli prechádzať aj uličkami, ktoré boli príliš úzke pre kočiare.

Vozy stojace pred stanicou metra
Hansom cabs pri londýnskej stanici metra Temple, 1899, foto wikipédia, public domain

Obľúbené boli aj dvojkolesové vozíky s koňom, tzv. cabs (názov, ktorý sa ako synonymum taxíku udržal do súčasnosti). Hansom cab – podľa autora Josepha Hansoma z roku 1834 – mal nízke ťažisko a pružinové odpruženie, vďaka čomu bol rýchly a pohodlný. Čoskoro sa po Londýne pohybovalo až 7 500 takýchto vozíkov a obľúbené boli aj v iných metropolách, ako boli Paríž, Berlín či Petrohrad.

Cvakanie na nové časy

Majiteľom sedanov a vozíkov bola udeľovaná licencia a zhromažďovali sa na stanovištiach označených modrými stĺpmi, podobne ako moderné taxíky od 20. storočia. Ceny boli viac-menej vecou dohody, pričom po zotmení platili dvojnásobné tarify. Častej svojvôli a vydieračským praktikám urobil relatívny koniec až nemecký inžinier Wilhelm Brunn svojím vynálezom z roku 1891.
Jednoduché mechanické zariadenie umiestnené zvonku nad ľavým kolesom voza a počítajúce otáčky, z ktorých sa odvodzovala prejdená vzdialenosť a spotrebovaný čas, dostalo názov taxameter. Taxameter priniesol spôsob, ako spravodlivo merať vzdialenosť a čas jazdy a stal sa základnou pomôckou modernej taxislužby. Počas jazdy sa ozývalo charakteristické cvakanie tohto zariadenia, ktoré časom poskytlo aj pomenovanie tomuto druhu vozidla. Názov taxi sa teda objavil ešte v čase dvojkolákov ťahaných koníkmi (taxicab) – skôr, ako na scénu prišli prvé automobilové taxíky modernej doby.

Celý článok nájdete v časopise Quark 7/2025.

Vďaka predplatnému si ho však môžete dočítať už teraz a získať aj prístup k exkluzívnemu obsahu!

Máte predplatné?

Autor článku: R