Novinky

Umelá inteligencia u lekára

Model ChatGPT s umelou inteligenciou dokáže podľa výskumníkov písať administratívne lekárske poznámky rýchlejšie ako lekári bez toho, aby sa znížila ich kvalita. Administratívne úlohy zaberajú veľkú časť pracovného času lekára, čím sa skracuje čas na kontakt s pacientom a prispievajú k stresu. Vďaka pokroku v… pokračuj

Najstaršia mŕtva galaxia

Astronómovia pomocou Vesmírneho teleskopu Jamesa Webba objavili najstaršiu mŕtvu galaxiu, aká bola kedy pozorovaná, z obdobia len 700 miliónov rokov po veľkom tresku. Nález sa vymyká doterajším poznatkom o ranom vesmíre. Galaxia JADES-GS-z7-01-QU náhle a záhadne zastavila tvorbu hviezd, keď mal vesmír len 700 miliónov… pokračuj

Noc múzeí a galérií

Múzeá a galérie na Slovensku pozývajú na jubilejný 20. ročník celoeurópskeho podujatia Noc múzeí a galérií 2024, ktorý sa koná v sobotu 18. mája. V netradičnom čase a s množstvom zaujímavých aktivít sú pripravené prilákať milovníkov kultúry a umenia, ale aj tých, pre ktorých je… pokračuj

Prečo mozog vydrží

Hoci mozog patrí medzi mäkké tkanivá, ktoré sa časom prirodzene rozpadajú, archeologické nálezy zachovaných ľudských mozgov sú prekvapujúco časté. Forenzná antropologička Alexandra Mortonová-Haywardová a jej kolegovia z Oxfordskej univerzity vytvorili archív 4 400 ľudských mozgov zachovaných v archeologických záznamoch, z ktorých niektoré pochádzajú z obdobia… pokračuj

Pôvod modrých nadobrov

Výskum Inštitútu astrofyziky na Kanárskych ostrovoch (IAC) priniesol poznatky o pôvode niektorých najjasnejších a najhorúcejších hviezd vo vesmíre, tzv. modrých nadobrov. Hoci sú tieto hviezdy bežne pozorované, ich vznik bol záhadou. Vedci našli dôkazy, že väčšina modrých nadobrov mohla vzniknúť splynutím dvoch hviezd viazaných v… pokračuj

Cykly Marsu a Zeme

Vedci z Univerzity v Sydney a zo Sorbonny objavili súvislosť medzi obežnými dráhami Zeme a Marsu, globálnym otepľovaním nespôsobeným človekom a zrýchľovaním hlbokomorskej cirkulácie. Adriana Dutkiewiczová z Univerzity v Sydney a jej kolegovia sa snažili zistiť, či sa oceánske dnové prúdy v teplejšom podnebí stávajú… pokračuj

Obria korytnačka

Jedny z najväčších korytnačiek žili ešte relatívne nedávno. Podľa vedcov je možné, že sa s nimi stretli aj ľudia žijúci v Južnej Amerike. V roku 2007 objavili zlatokopi neďaleko amazonského mesta Porto Velho skamenené pozostatky, ktoré neskôr vedci určili ako časť spodnej čeľuste korytnačky. Keď… pokračuj

Proti starnutiu kože

Chronické vystavenie ľudskej pokožky ultrafialovému žiareniu spôsobuje predčasné starnutie alebo fotostarnutie (z angl. photoaging). Pri fotostarnutí sa fragmentujú zväzky kolagénu typu I, ktoré sa nachádzajú pod vrchnou vrstvou pokožky a poskytujú jej pevnosť a oporu. To vedie k tvorbe vrások a strate pružnosti. Najlepším spôsobom,… pokračuj

Nečistota v katóde pomáha

Výrobcovia sekundárnych batériových článkov trvajú na prísnych špecifikáciách čistoty od dodávateľov katódových materiálov, aby zabezpečili konzistentnú kvalitu. Dodávatelia preto musia výrazne investovať do čistenia surových kovov, čo následne zvyšuje náklady na batérie. Juhokórejskí vedci pod vedením Yong-Tae Kima z Katedry materiálovej vedy a inžinierstva na… pokračuj

Améby vo vodovode

Výplachy nosa môžu zmierniť prekrvenie nosových dutín. Použitie nesprávnej vody však môže spôsobiť infekciu smrteľnými amébami. Vedci z amerického Centra pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC) v časopise Emerging Infectious Diseases uviedli, že výplach dutín nesterilizovanou vodou z vodovodu môže ľudí vystaviť amébam Acanthamoeba a… pokračuj

Ďalšie novinky»