Novinky

Elektrina po novom

Vedci zo Severozápadnej univerzity (USA) a z Kalifornskej technickej univerzity vyrábajú elektrinu jednoduchým prúdením vody cez extrémne tenké vrstvy lacných kovov vrátane železa, ktoré oxidovali. Tieto fólie predstavujú úplne nový spôsob výroby elektrickej energie a mohli by sa použiť na vývoj nových foriem udržateľnej výroby… pokračuj

Ultratenké, no šikovné

Nositeľné rozhranie človek-zariadenie môže okrem iného zhromažďovať a ukladať dôležité zdravotné informácie o nositeľovi. Nevýhodou je, že súčasné modely sú objemné a nepohodlné a nedokážu zvládnuť viac funkcií naraz. Tím vedcov pod vedením docenta strojného inžinierstva Cunjianga Yua z Houstonskej univerzity v americkom Texase však… pokračuj

(Takmer) neviditeľné zlato

Britskí vedci z Leedskej univerzity vyrobili doteraz najtenší plátok zlata – jeho hrúbka je iba dva atómy. Vynález sa môže v budúcnosti využiť v medicíne i v priemysle. Najnovší výsledok výskumníkov s hrúbkou 0,47 nanometra (miliardtina metra) je asi 100 000-krát tenší ako ľudský vlas.… pokračuj

Žmurkneš a vidíš

Vedci z Kalifornskej univerzity v San Diegu vytvorili prototyp alternatívy kontaktných šošoviek, ktoré môžu automaticky prepínať medzi zaostrovaním na blízke alebo vzdialené objekty detekciou pohybov očí nositeľa. Stačí, keď ich nositeľ jednoducho dvakrát žmurkne a objektívy sa priblížia alebo oddialia. Vedci najskôr zmerali elektrookulografické signály… pokračuj

Rastúci grafén

Podľa vedcov z viacerých čínskych inštitúcií môže depozícia grafénu z pár kvapalnej medi viesť k rýchlosti rastu jeho jediného zárodku až rýchlosťou 79 mikrometrov za sekundu. Kvapalná meď má totiž výborné katalytické schopnosti vďaka prítomnosti voľných elektrónov. Grafén je pri raste na hladkom povrchu kvapalného… pokračuj

Veda v divadle II.

Slovenská akadémia vied bude pokračovať v projekte Veda v divadle už od septembra. Umenie je veda… aj veda je umenie. V duchu tohto slovného spojenia odštartovala akadémia v spolupráci s Divadelným ústavom v júni tohto roka nový projekt Veda v divadle. Formou diskusií sa chcú vedci v umeleckom priestore priblížiť verejnosti… pokračuj

Lacnejšie hnojivá

Ako kľúčová súčasť hnojív je amoniak jednou z najdôležitejších chemikálií na svete. Viac ako storočie sa amoniak priemyselne syntetizuje pomocou Haberovho-Boschovho (H-B) procesu. Táto forma priamej katalyzovanej syntézy si však vyžaduje vysoké teploty a tlaky, čo je náročné predovšetkým na spotrebu. Vedci z Tokijskej univerzity… pokračuj

Náhradné časti srdca

Hoci je 3D tlač ľudského tkaniva len v začiatočnom štádiu, technický pokrok otvára niektoré zaujímavé možnosti vrátane 3D tlače celých ľudských orgánov. Tento cieľ sa vďaka vedcom z Carnegie Mellon University v americkej Pensylvánii teraz trochu priblížil. Tímu pod vedením profesora biomedicínskeho inžinierstva Adama Feinberga… pokračuj

Európska noc výskumníkov 2019

Objavte vedu a inovácie, ako ich ešte nepoznáte Tisícky vedcov po celom svete, od fyzikov prinášajúcich poznatky o fungovaní okolitého sveta až po ekológov starajúcich sa o zdravie našej planéty, zasvätili svoje kariéry otázkam a riešeniam, ktoré posúvajú hranice ľudského poznania. Aj napriek tomu, že… pokračuj

Architekti dlhého storočia

Architektúra 19. storočia patrí k málo preskúmaným obdobiam v dejinách architektúry na Slovensku. Termín dlhé storočie sa v súvislosti s týmto obdobím uvádza aj preto, lebo jeho začiatok sa podľa prelomových historických udalostí kladie do roku 1789 a koniec do roku 1917. Architektúra dlhého storočia… pokračuj

Ďalšie novinky»