Novinky

Zavlažovanie z vesmíru

Unikátny systém s veľmi citlivými infračervenými kamerami pomôže optimalizovať zavlažovanie polí z Medzinárodnej vesmírnej stanice ISS. Ľudstvo čelí viacerým globálnym výzvam, ktoré si vyžadujú globálne a konsenzuálne riešenia. Veľa priestoru sa venuje klimatickej zmene, hľadaniu ekologických a obnoviteľných energetických zdrojov či riešeniam likvidácie odpadu. A… pokračuj

Od neviditeľného k neviditeľnejšiemu

Nové lietadlo B-21 bude menšie ako jeho predchodca a počas letu bude vo vzduchu ešte ťažšie detegovateľné. Lietadlo, ktoré sa vyznačuje neviditeľnosťou, resp. ťažšou detegovateľnosťou, sa v angličtine označuje slovom stealth. Obvykle sa tento výraz prekladá ako kradmý alebo nenápadný. No v leteckej terminológii sa… pokračuj

Lacnejšia rekordná účinnosť

Najúčinnejšie fotovoltické články vyvinuté austrálskou firmou neobsahujú striebro a ich výroba je oveľa lacnejšia. Fotovoltické články, ktoré premieňajú energiu slnečného žiarenia na elektrickú, sa stávajú čoraz viac využívaným obnoviteľným zdrojom. Zoskupenie veľkého množstva takýchto článkov tvorí solárnu elektráreň, nazývanú aj slnečný park či slnečná (solárna)… pokračuj

Zemetrasenia v piktogramoch

50-stranový kódex piktogramov zo začiatku 16. storočia obsahuje jednu z najstarších písomných chronológií zemetrasení v Amerike. Kódex Telleriano-Remensis vytvorený neznámou predhispánskou civilizáciou opisuje 12 zemetrasení, ktoré otriasli súčasným Mexikom a Strednou Amerikou v rokoch 1460 až 1542, uvádzajú vedci v časopise Seismological Research Letters. Vedci… pokračuj

Pseudocast

Podcast Pseudocast vznikol na sklonku roka 2011 ako hobby venované propagácii vedy a vedeckej metódy, skepticizmu a kritického myslenia. Nová časť vychádza každý týždeň a spravidla má približne 45 minút. Formát podcastu je skôr voľnejší, reč prístupná (snáď) každému. V súčasnosti sa na tvorbe Pseudocastu… pokračuj

Životodarné erupcie

Najväčšie zvieratá, aké kedy chodili po Zemi, začínali skromne. Prvé dinosaury boli veľké ako mačky, skrývali sa v tieni a čakali na svoju chvíľu. Tá prišla, keď sopečná činnosť zmenila klímu a spôsobila dva milióny rokov trvajúce obdobie dažďov, naznačuje štúdia v časopise Proceedings of… pokračuj

Antimikrobiálny mýtus

Pavúčiemu hodvábu sa často pripisujú antimikrobiálne vlastnosti. Táto predstava sa síce zakladala na vedeckých štúdiách, ktoré naozaj uvádzali antimikrobiálnu aktivitu pavúčieho hodvábu, podrobná analýza však ukázala, že uvádzané dôkazy boli protichodné a v najlepšom prípade neoficiálne. Vedci z Aarhuskej univerzity v Dánsku študovali antimikrobiálne vlastnosti… pokračuj

Upírie priateľstvá

Upíry (Desmodontinae) sú síce krvilačné netopiere, ale to neznamená, že sa nepodelia o drink s priateľmi. Vedci v časopise PLOS Biology uvádzajú, že netopiere, ktoré sa spriatelili v úkrytoch, sa často spoja, aby spoločne pili krv mimo domova. Netopiere Desmodus rotundus si medzi sebou vytvárajú… pokračuj

Modrá slovná zásoba

Jazyky pomenúvajú farebné spektrum rôznymi spôsobmi: niektoré majú samostatné slová pre zelenú a modrú, iné ich spájajú, ďalšie sa farebnými výrazmi takmer vôbec nezaoberajú. Otázku prečo položil Dan Dediu, evolučný lingvista z Lumière University v Lyone. Podľa jednej teórie ľudia, ktorí sú viac vystavení slnečnému… pokračuj

Darwinova mora

Na ostrove Madagaskar žije veľká mora s neuveriteľne dlhým cuciakom. Volá sa Xanthopan praedicta a živí sa vysávaním peľu z veľmi dlhej a úzkej orchidey. Samotný Charles Darwin predpovedal jeho existenciu, keď prvýkrát uvidel tvar orchidey Angraecum sesquipedale, čo ho zrejme prinútilo zvolať: Aký hmyz… pokračuj

Ďalšie novinky»