Novinky

Arizona plná medi

Tím geológov pod vedením Jaya Chapmana z Katedry geológie a geofyziky Wyominskej univerzity vo svojej štúdii analyzoval chemické zloženie vyvretých hornín, aby určil, aká silná bola zemská kôra v minulosti, a potom ju porovnal so súčasnou. Zemská kôra pláva v plášti rovnako ako ľadovec plávajúci… pokračuj

Lietať ako vtáky

Aerolinky neustále hľadajú spôsoby ako znížiť prevádzkové náklady. Inžinieri z európskej spoločnosti Airbus prišli s nápadom, ktorý by mohol ušetriť až 10 % paliva. Inšpiráciou im boli sťahovavé vtáky. Pri lete vtáka vznikajú na koncoch krídel vzdušné víry, ktoré však samotnému letu nijako nepomáhajú a… pokračuj

Mladí vedci SAV hovoria k veci

Koncom februára sa v bratislavskej Novej Cvernovke uskutoční už po druhý raz Science Slam Slovenskej akadémie vied. Sedem mladých vedcov a vedkýň bude v stredu 26. februára v čase od 18.00 – 21.00 h verejnosti vysvetľovať, prečo porozumieť vede nie je žiadna veda. Ide o… pokračuj

Keď rastliny kričia

Tím biológov z Telavivskej univerzity v Izraeli zistil, že stresované rastliny emitujú zvuky – podobne ako mnoho zvierat –, a to pomocou ultrazvukových kliknutí, ktoré ľudské ucho nezachytí. Podľa vedcov tieto zvuky nesú informáciu o fyziologickom stave rastliny. Vedci na čele s profesorkou Lilach Hadanyovou… pokračuj

Vidí aj bez očí

Červená krehká hviezdica Ophiocoma wendtii, ktorá obýva koralové útesy od Bermúd po Brazíliu, zaujala vedeckú pozornosť už pred viac ako tromi desiatkami rokov vďaka dramatickej zmene farby medzi dňom a nocou – z tmavočervenej počas dňa na béžovú v noci – a jej silnú averziu… pokračuj

Autonómna donáška

Startup Refraction odštartoval v meste Ann Arbor (Michigan, USA) úvodný program služby na donášku jedla prostredníctvom autonómnych vozidiel. Donáškové autonómne vozidlo sa dosť odlišuje od vozidiel iných spoločností. Má tri kolesá, dve vpredu a jedno vzadu, pričom všetky pripomínajú kolesá bicykla. Vozidlo je vysoké asi… pokračuj

Dostupné jazykové zdroje a jazykové poradenstvo v súčasnosti

Nielen v časopise Quark, ale aj v niektorých ďalších médiách (tlačených, internetových, rozhlasových) sa nachádzajú pravidelné jazykové rubriky, v ktorých sa čitatelia či poslucháči dozvedajú potrebné informácie o jednotlivých jazykových javoch, o správnom písaní alebo celkovo o používaní slov, slovných spojení a iných jazykových prostriedkov súčasnej slovenčiny.… pokračuj

Obývateľná planéta

Satelit na výskum tranzitujúcich exoplanét (TESS) je sondou NASA a je určený na sledovanie planét mimo našej slnečnej sústavy, ktoré z pohľadu zo Zeme prechádzajú pred hviezdou svojho systému. TESS teraz objavil prvú planétu veľkosti Zeme v tzv. obývateľnej zóne. To znamená, že obieha v… pokračuj

Pohlcujúca pena

Biologicky hybridná superpena dokáže absorbovať oxid uhličitý z atmosféry. Švédski vedci z Chalmers University of Technology a Stockholm University vyvinuli novú penu, ktorá môže pomôcť zastaviť zvyšovanie hladín skleníkových plynov v atmosfére. V štúdii uverejnenej v časopise ACS Applied Materials & Interfaces vysvetľujú, ako možno… pokračuj

Hodiny DNA

Tím vedcov z Austrálskeho spoločenstva pre vedecký a priemyselný výskum (CSIRO) vyvinul novú jednoduchú metódu odhadu priemernej dĺžky života rôznych druhov stavovcov. Naša metóda odhadu maximálnej prirodzenej životnosti je založená na DNA. Keď je známa genómová sekvencia druhu, môžeme odhadnúť jeho životnosť, uviedol výskumník CSIRO… pokračuj

Ďalšie novinky»