Novinky

Štarty dronov z lietadla

Bezposádkové lietajúce prostriedky, u nás známe pod stručným označením drony, sa stávajú čoraz významnejšou súčasťou vzdušných síl, teda vojenského letectva. Sortiment dronov sa neustále rozrastá a siaha od hračkárskych dronov cez stredne veľké drony na špeciálne účely (napríklad snímkovanie či fotogrametriu) až po drony, ktoré… pokračuj

Používanie slova epický

Podobne ako odievanie, aj jazyk istým spôsobom podlieha móde. Akoby z ničoho nič sa niektoré slovo, prípadne slovné spojenie či fráza, dostane na výslnie a väčšina ľudí, najmä mladých, sa usiluje zaradiť ho do svojej aktívnej slovnej zásoby. Spravidla tým chcú naznačiť, že sú IN,… pokračuj

Magnetizmus čiernej diery

Astronómom sa po prvý raz naskytol pohľad na magnetické polia omotané okolo čiernej diery. Pozorovania globálnej siete synchronizovaných rádioteleskopov pod názvom Event Horizon Telescope (EHT) odhalili magnetizmus horúceho žiariaceho plynu okolo supermasívnej čiernej diery v srdci galaxie M87. Vedci to ohlásili v dvoch štúdiách publikovaných… pokračuj

Farby a očné klamy

Hosťom májovej online vedeckej kaviarne na tému Farby a očné klamy (nielen) drahých kameňov bude docent Peter Bačík z Prírodovedeckej fakulty UK v Bratislave a Ústavu vied o Zemi SAV. Podľa najväčšieho barda slovenskej ľúbostnej poézie Andreja Sládkoviča je dvojica zamilovaných ako tie božie plamene,… pokračuj

Enormné plytvanie jedlom

V roku 2019 vyhodili ľudia na našej planéte asi 931 miliónov ton potravín – v priemere ide o 121 kilogramov na osobu. V správe OSN sa odhaduje, že je to 17 % všetkých potravín, ktoré mali spotrebitelia v roku 2019 k dispozícii. Väčšina tohto odpadu… pokračuj

Kráľovná bronzovej doby

Hrobka s pokladmi z bronzovej doby objavená v juhovýchodnom Španielsku môže podľa výskumníkov uchovávať pozostatky kráľovnej. Neočakávaný objav potvrdzuje domnienku, že ženy mali v spoločnosti El Argar, ktorá v regióne existovala pred zhruba 3 570 až 4 222 rokmi, politickú moc. Vedci dosiaľ väčšinou predpokladali,… pokračuj

Príliš ľudské oko

Tím z výskumného centra informatiky v nemeckom Saarbrückene predstavil prototyp webkamery, ktorá nielen vyzerá ako ľudské oko, ale tiež verne napodobňuje jeho pohyby. Naším cieľom nebolo vyvinúť lepší dizajn pre kamery, ale vyvolať diskusiu. Chceme upozorniť, že sme po celý deň obklopení pozorovacími zariadeniami. Otázkou… pokračuj

Dvojitá protilátka

Vedci z európskeho Spoločného výskumného centra JRC v spolupráci s partnermi z výskumného projektu ATAC (Antibody Therapy Against Coronavirus – Protilátková terapia proti koronavírusu) vyvinuli dvojitú protilátku druhej generácie, ktorá je účinná pri neutralizovaní vírusu SARS-CoV-2 a jeho variantov a ktorá by mohla byť používaná… pokračuj

Letná škola mladých vedcov 2021

Slovenská akadémia vied pozýva žiačky a žiakov vo veku od 10 do 15 rokov, ktorí majú neustály hlad po vedomostiach, do svojich laboratórií. Občianske združenie All4Science, ktoré spája popularizátorov z radov vedcov SAV, po pandemickej prestávke organizuje 2. ročník Letnej školy mladých vedcov 2021. Účastníčky a… pokračuj

Snívajú chobotnice?

Túto záhadu ešte vedci nerozlúštili, k jej vyriešeniu sa však o čosi priblížili. Nová štúdia odhalila, že podobne ako my, aj chobotnice zažívajú tzv. aktívnu a aj pokojnú etapu spánku. Pretože ľudí a chobotnice delí priepasť viac ako 500 miliónov rokov evolúcie, toto zistenie by… pokračuj

Ďalšie novinky»