Novinky

Rýchlo miznúci metán

Metán na Marse sa dáva často do súvislosti s možnou existenciou tamojšieho života, aj keď na to doposiaľ zvláštny dôvod nie je. Zaujímavé je však kolísanie jeho koncentrácie na červenej planéte, aspoň nakoľko tieto deje dokážeme sledovať a správne merať. Vedci sa teraz sústredili na… pokračuj

Nový dinosaurus

Brazílski paleontológovia našli na juhu krajiny v štáte Paraná pozostatky nového druhu dinosaura, ktorý obýval danú oblasť pred 90 miliónmi rokov. Fosílie novoobjaveného druhu, ktorý podľa miesta nálezu dostal meno Vespersaurus paranaensis, podľa odborného časopisu Nature našli na paleontologickom nálezisku pri meste Cruzeiro do Oeste… pokračuj

Z áčka nulka

Krvná skupina 0 neobsahuje na povrchu červených krviniek nijaké sacharidové antigény, preto ju možno pri transfúziách univerzálne použiť bez strachu, že by organizmus krv neprijal v dôsledku imunitnej reakcie. Vedci z University of British Columbia teraz ukázali, ako možno pomocou mikroorganizmov premeniť skupinu A na… pokračuj

Dlhšie žijúce vtáky

Priemernú dĺžku života väčšiny druhov cicavcov zväčša podmieňuje ich veľkosť – malé druhy v dôsledku pomeru povrchu a objemu tela potrebujú vytvárať viac tepla, majú teda rýchlejší metabolizmus a dožívajú sa nižšieho veku. Výnimkou je človek, pričom pravidlo neplatí ani pre veľké plemená psov, najmä… pokračuj

Sval spolupatričnosti

Pes a vlk sa od seba anatomicky líšia v jednej drobnosti, ktorá však zrejme pri spolužití s človekom zohráva dôležitú úlohu. Podľa štúdie Juliane Kaminskej z britskej Portsmouthskej univerzity psy majú na rozdiel od vlkov vyvinutý sval nad očami, ktorý im umožňuje viditeľne zdvíhať obočie.… pokračuj

Pôvod, význam a používanie slova mašľovačka

V niektorých našich predajniach domácich potrieb sa v uplynulých rokoch pod názvom mašľovačka začala predávať pomôcka slúžiaca na nanášanie masla, oleja, masti, bielkov či žĺtkov napríklad na cesto pripravené na pečenie. Dostali sme otázku, či je slovo mašľovačka v slovenčine spisovné, resp. správne, keďže sa neuvádza v Pravidlách slovenského… pokračuj

Pena do extrémnych mrazov

Na čínskej Nankai University a americkej Rice University pripravili penu, ktorá si zachováva stabilitu aj pružnosť v extrémnom teplotnom rozmedzí. Väčšina materiálov sa totiž pri nízkych teplotách stáva krehkými, lámu sa a drobia. Vedci teraz pripravili niečo na spôsob oxidu grafénu, keď listy grafénu narezali… pokračuj

Borofén nad zlato

Chemická depozícia z pár je jedným z hlavných spôsobov výroby 2D materiálov. Vedci z Národného laboratória Argonne, z Rice University a zo Severozápadnej univerzity v USA prišli so zaujímavou modifikáciou. Vytvorili teóriu a potom demonštrovali svoju novú metódu získavania borofénu – atómovo silnej formy bóru… pokračuj

Planetárne riešenie

Už roky sa hovorí, že výsadba stromov môže pomôcť zachrániť svet pred globálnym otepľovaním. Táto mantra však bola skôr vyjadrením viery. Teraz sú však už k dispozícii aj údaje o tom, že ak sa vysadia správne druhy stromov v správnych pôdnych typoch po celej planéte,… pokračuj

Detegujúci cytofón

Rakovina sa šíri, keď sa bunky z primárnych nádorov rozpadnú a putujú krvným obehom a lymfatickým systémom, usadzujú sa v nových oblastiach tela a tvoria sekundárne nádory. Zničenie týchto nádorových buniek cirkulujúcich v krvnom obehu prv, ako sa môžu usadiť, by mohlo zabrániť metastázam a… pokračuj

Ďalšie novinky»