Astronomické kalendárium

Aprílová obloha bude výnimočná dvoma meteorickými rojmi: ide o Lyridy s radiantom v súhvezdí Lýry a η Akvaridy vyletujúce zo súhvezdia Vodnára. Obidva roje nám spestria noci v druhej polovici mesiaca.

Lyridy sú aktívne od 16. do 25. apríla. Maximum dosiahnu v noci z 22. na 23. apríla. Mesiac bude krátko po nove, takže ak nebude zamračená obloha, budú ideálne pozorovacie podmienky. Lyridy sa považujú za najstaršie pozorovaný meteorický roj. Bod, z ktorého budú vyletúvať, sa nachádza v blízkosti hviezdy Vega, jednej z najjasnejších hviezd nočnej oblohy. Tieto meteory sú pozostatkom kométy C/1861 G1 Thatcher, ktorej jeden obeh okolo Slnka trvá 415 rokov. Počet týchto meteorov za hodinu sa pohybuje okolo čísla 20. Tieto meteory niekedy produkujú stopy plynu, ktoré môžu na oblohe zotrvať pár sekúnd.

Meteory meteorického roja Lyridy budú v druhej polovici apríla vyletúvať z bodu, ktorý sa nachádza v blízkosti hviezdy Vega.

Ďalší roj o tri dni

O čosi dlhšie aktívne zostanú spomínané η Akvaridy. Svoju činnosť rozbehnú tri dni po Lyridách, a to 19. apríla a pokračovať budú až do 28. mája. Maximum svojej aktivity predvedú 5. mája. Počet týchto meteorov za hodinu sa pohybuje okolo čísla 15. V roku 2013 dosiahli enormnú hodnotu a mohli sme ich vidieť až 130 za hodinu. Takéto počty však bývajú naozaj zriedkavé.

Aprílové planéty

Merkúr môžeme pozorovať na začiatku mesiaca po západe Slnka, v polovici apríla bude nepozorovateľný, a na konci mesiaca sa opäť vynára tesne pred východom Slnka. Venušu tento mesiac neuvidíme ako Večernicu na západnej oblohe, ale ako Zorničku na východnom obzore pred východom Slnka. Pozorovacie možnosti Marsu sú najlepšie na začiatku apríla. Postupom dní sa Mars čoraz viac približuje k Slnku, čo nám poskytne postupne menej času na jeho pozorovanie. Dňa 28. apríla nájdeme Mesiac 6° od neho. Jupiter je pozorovateľný počas celého mesiaca celú noc a 11. apríla bude 1,5° vedľa Jupitera sídliť Mesiac. Saturn je naďalej pozorovateľný počas druhej polovice noci až do východu Slnka. Urán je v apríli takmer nepozorovateľný a Neptún nám tento mesiac najlepšie možnosti ponúkne v druhej polovici apríla nadránom.

Šanca na kométy

Okrem meteorov a planét môžeme tento mesiac pozorovať aj kométy. V súhvezdí Herkula sídli kométa C/2015 V2 Johnson so sľubnou predpovedanou magnitúdou 7, čo nám dáva šancu uvidieť ju aj menšími amatérskymi ďalekohľadmi. Podobne sľubnou kométou dostupnou pre menšie ďalekohľady je aj kométa C/2015 ER61 PanSTARRSa kométa 45P/Honda-Mrkos-Pajdušáková.

Mgr. Viktória Zemančíková, PhD. Slovenský zväz astronómov