Astronomické kalendárium (december 2023)

December je posledným z dvanástich mesiacov v roku. Prináša chladné a krátke dni a dlhé noci, čo ocenia najmä pozorovatelia nočnej oblohy. Fotografom učarí krása zasneženej krajiny spojená s tmavou oblohou posiatou jasnými hviezdami.

V decembri nás čaká pravidelný meteorický roj Geminidy, pričom na jeho pozorovanie budú tento rok ideálne podmienky. Zimný slnovrat zasa pretne skracovanie dní a predlžovanie nocí. Ani posledný mesiac v roku sa nezaobíde bez krásnych konjunkcií.

Zimný šesťuholník

Určite poznáte Veľký voz, veď na oblohe si ho všimnú aj deti. Zaiste ste sa stretli s vysvetlením, že Veľký voz je asterizmus, a nie súhvezdie. (Asterizmus je výrazná skupina hviezd, ktorá nie je oficiálnym súhvezdím, pozn. red.) V skutočnosti je Veľký voz súčasťou súhvezdia Veľká medvedica (Ursa Major) a nie je jediným asterizmom. Medzi ďalšie patria napríklad Letný trojuholník, Pegasov štvorec či Zimný šesťuholník. Pomáhajú nám v orientácii na oblohe a väčšinou ich tvoria tie najjasnejšie hviezdy z jedného či viacerých súhvezdí.
Zimnej nočnej oblohe dominuje útvar vytvárajúci asterizmus Zimný šesťuholník. Tvoria ho hviezdy – Aldebaran, Capella, Pollux, Prokyón, Sírius a Rigel. Sú to mimoriadne jasné hviezdy, ktoré si všimnete aj z miest so svetelným smogom. Pri zachádzke do tmavých oblastí na Slovensku a za bezmesačnej noci však uvidíte množstvo menej jasných jagajúcich sa hviezd v ich okolí vrátane Mliečnej cesty. Azda najznámejšie zimné súhvezdie, ktoré dominuje nočnej oblohe, je Orión. V ďalekohľade sa môžete zamerať na Veľkú hmlovinu v Orióne (M42). Fotograficky je možné zachytiť oblaky svietiaceho vodíka, ktoré vyžarujú slabé červené svetlo, a súhvezdie Orión obklopujú práve tieto hmloviny.

Geminidy za dobrých podmienok

Nenechajte sa pomýliť týmto názvom textu. Dobrými podmienkami sa z hľadiska upozornenia na astronomické úkazy zväčša myslí to, či je maximum meteorického roja sprevádzané mesačným svitom, pričom ideálne podmienky nastanú, keď je Mesiac v nove. Ten vychádza iba deň pred maximom meteorického roja Geminidy.
Počasie vopred nedokážeme predpovedať, a tak odporúčame riadiť sa aktuálnymi modelmi predpovedí a mapou svetelného znečistenia. Čím tmavšie miesto si na pozorovanie vyberieme, tým viac hviezd a meteorov uvidíme. Materským telesom je planétka (3200) Phaethon. Meteory z Geminíd sú pomalé a jasné, počas noci maxima zo 14. na 15. decembra by sa mohlo pozorovať až 100 meteorov za hodinu. Vyzbrojte sa tak teplým oblečením, horúcim čajom a vyberte sa do tmavých oblastí Slovenska.

Zimný slnovrat

V decembri nastane zimný slnovrat. V tento deň je Slnko v nadhlavníku nad obratníkom Kozorožca. Je to obdobie, pred ktorým sa dni skracovali a po ktorom sa budú opäť predlžovať. Prichádza iba dva dni pred Štedrým dňom, 22. decembra 2023. V tento deň zažijeme najdlhšiu astronomickú noc v roku, ktorá potrvá až 11 hodín a 52 minút. Od západu do východu Slnka prejde presne 14 hodín a 44 minút.

Zaujímavé konjunkcie

Zaujímavé priblíženie Mesiaca a Venuše nastane 9. decembra nadránom. Dňa 17. decembra sa Mesiac priblíži k Saturnu a 22. decembra k planéte Jupiter.

Text a foto Tomáš Slovinský
riaditeľ OZ Astronómia pre všetkých

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.