Astronomické kalendárium (február 2022)

V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom uvidíme na nočnej oblohe vo februári jemne vykúkať už aj prvé jarné súhvezdia. Takouto jarnou predzvesťou sú v našich zemepisných šírkach súhvezdia Rak a hlava Hydry.

Nočnej oblohe však bude v tomto mesiaci ešte dominovať Zimný šesťuholník pozostávajúci z nápadne jasných zimných hviezd – Aldebaran, Capella, Kastor a Pollux, Prokyón, Sírius a Rigel.

Februárovej rannej oblohe budú kraľovať konjunkcie planét našej slnečnej sústavy – planéty Mars, Venuša a Merkúr. K ich spoločnosti sa ešte 30. januára pridá aj tenký kosáčik Mesiaca. Konjunkcia troch planét bude pozorovateľná nadránom počas svitania nad juhovýchodným obzorom. Vychutnáme si ju najmä v prvej polovici februára. Na fotografii je dramatická panoráma z Nízkych Tatier zachytávajúca zasneženú krajinu a peknú nebeskú konjunkciu Mesiaca, Venuše a Saturnu, foto Tomáš Slovinský.

Farby Orióna

Najjasnejšia hviezda našej oblohy Sírius bude počas februára takmer presne na juhu a dosiahne na oblohe aj svoju najvyššiu polohu. Mliečnu cestu uvidíme pretínať oblohu zo severu na juh. Pri pohľade na juh – nad hviezdou Sírius – nájdeme neprehliadnuteľný Orión, jedno z našich najkrajších zimných súhvezdí.
Zaujímavosťou je, že Orión pozostáva zo siedmich veľmi jasných hviezd, ktoré patria medzi tie najvýraznejšie hviezdy na našej oblohe a zároveň vynikajú aj svojím sfarbením. Betelgeuse – hviezda nachádzajúca sa na Oriónovom pravom ramene – má žltooranžovú farbu a Rigel – siedma najjasnejšia hviezda na oblohe umiestnená na Oriónovej ľavej nohe – svieti modrobielou farbou. Obe tieto hviezdy sú omnoho väčšie, než je naše Slnko. Samotné Slnko sa na februárovej oblohe pohybuje zo súhvezdia Kozorožec do súhvezdia Vodnár a vystupuje na oblohe čoraz vyššie, čo zapríčiňuje predlžovanie dní už od zimného slnovratu.

Pozorovateľnosť planét

Merkúr bude počas februára pozorovateľný nad juhovýchodným obzorom vždy pred východom Slnka. Na oblohe bude spolu s Venušou a Marsom tento mesiac vytvárať ranný trojuholník. Od 9. do 12. februára bude ten najlepší čas na ich pozorovanie, pretože budú jednak najbližšie pri sebe, ale zároveň aj najďalej od slnečného svitu. Na záver februára sa k Merkúru pridá aj Saturn a v posledné dni mesiaca aj Mesiac. Venuša je počas celého februára pozorovateľná ako Zornička na rannej oblohe. Nájdeme ju pred východom Slnka v súhvezdí Strelec. Spoločnosť jej tento mesiac robia Merkúr a Mars. Mars dotvára rannú pozorovaciu trojicu. Taktiež ho nájdeme počas celého mesiaca v súhvezdí Strelec.
Po západe Slnka môžeme vidieť planétu Jupiter. Najlepší čas na jej pozorovanie bude začiatok mesiaca – každým dňom totiž zapadá čoraz skôr. Nájdeme ju ako neprehliadnuteľný objekt na oblohe v súhvezdí Vodnár. Saturn bude začiatkom mesiaca nepozorovateľný. V druhej polovici februára sa však začína vzďaľovať od Slnka a postupne ho môžeme vidieť vychádzať nad obzorom pred východom Slnka. Najlepší čas na jeho pozorovanie vo februári budú posledné noci mesiaca.
Urán nájdeme aj naďalej v súhvezdí Baran. Pozorovateľný bude v prvej polovici noci. Najdlhší čas na jeho pozorovanie budeme mať na začiatku mesiaca, záverom februára bude zapadať už pred jedenástou hodinou v noci. Na pozorovanie poslednej planéty Neptún budeme potrebovať aspoň menší ďalekohľad. Čas na jeho pozorovanie však bude počas tohto mesiaca pomerne krátky – Neptún totiž zapadá o ôsmej hodine večer na začiatku mesiaca a o pol siedmej večer na jeho konci.
Hoci tento mesiac neuvidíme nijaké meteorické roje, nebude to znamenať, že by sa na oblohe nič nedialo. Okrem spomínaných planét si môžeme posvietiť na veľké množstvo deep-sky objektov, ktorých na oblohe nájdeme naozaj neúrekom. Jedným z pozorovacích tipov je Veľká hmlovina v Orióne, otvorená hviezdokopa Plejády v súhvezdí Býk (viditeľná aj voľným okom) alebo tri najjasnejšie otvorené hviezdokopy M36, M37 a M38 v súhvezdí Povozník. Všetky tri uvidíme už s pomocou triédra či menšieho ďalekohľadu.

Mgr. Viktória Zemančíková, PhD.
Slovenský zväz astronómov

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 2/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.