Astronomické kalendárium máj

Májová obloha nám ponúka bohatú nádielku planét, meteorov aj komét. Hviezda Arcturus z Pastiera sa stáva na oblohe dominantou. Na východ od nej nájdeme Herkula s výraznou hviezdokopou M13.
Lýra s hviezdou Vega vychádza v tomto období na severovýchode, Kasiopeja pripomínajúca písmeno W je nad severným obzorom. Jasná hviezda Capella svieti nízko nad severozápadným obzorom.

Planéty

Meteory meteorického roja Eta Akvaridy vyletujúce zo súhvezdia Vodnára budú mať maximum v noci zo 6. na 7. mája

Na májovej nočnej oblohe nájdeme nízko nad západným horizontom Mars. Jupiter, ktorý je v opozícii so Slnkom, bude na oblohe počas celej noci okrem skorých ranných hodín. V noci zo 7. na 8. mája nájdeme tesne nad ním Mesiac. Saturn je taktiež viditeľný počas celej noci, ale až od neskorého večera. Túto planétu Mesiac navštívi 14. mája. Nízko nad východným obzorom každé ráno silno svieti Venuša. Merkúr je najlepšie pozorovateľný v polovici mesiaca – vychádza po Venuši, až kým ho neukryjú slnečné lúče. V noci 24. mája sa južne od neho bude nachádzať Mesiac.

Májové meteory

Májovým meteorickým rojom sú Eta Akvaridy vyletujúce zo súhvezdia Vodnára. Ich hodinová frekvencia sa odhaduje na 60 meteorov za hodinu. Najviac z ich aktivity uvidia obyvatelia na južnej pologuli. Pre naše podmienky tento údaj klesá na číslo 30. Maximum pripadá na noc zo 6. na 7. mája. Toto maximum nám však značne sproblematizuje Mesiac v splne. Eta Akvaridy sú v podobe prachu, drobných kamienkov a úlomkov pozostatkom Halleyho kométy. Aktivita tohto roja sa začína už koncom apríla a potrvá do 28. mája.

Široká ponuka komét

Na oblohe máme možnosť nájsť okrem planét a meteorov aj kométy. Jednou znajjasnejších komét je kométa 2P/Encke nachádzajúca sa v súhvezdí Vodnára. To znamená, že na jej pozorovanie si budeme musieť privstať. Vďaka zjasneniu môžeme pozorovať aj kométu 65P/Gunn alebo C/2016 VZ18 (PanSTARRS). Posledná zo spomenutých komét je však veľmi difúzna a astronómovia navyše predpokladajú jej slabnutie. Najsľubnejším kandidátom však vyzerá kométa 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák. Tá by sa mala aj naďalej zjasňovať, kým nedosiahne 5 až 6 magnitúd. Kométu môžeme vidieť počas celej noci, najlepšie okolo polnoci, vtedy bude vysoko v nadhlavníku. Ďalšou zjasňujúcou sa kométou je aj C/2015 V2 (Johnson). Tú možno takisto pozorovať počas celej noci v súhvezdí Herkula. Naproti tomu kométa 45P/Honda-Mrkos-Pajdušáková slabne a vzhľadom na jej difúznosť môže byť jej pozorovanie náročné.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 5/2017.

Mgr. Viktória Zemančíková, PhD.
Slovenský zväz astronómov