Astronomické kalendárium (november)

Príchod zimy naznačujú vystupujúce zimné súhvezdia – Orión a Býk – nad východným obzorom. Náš pohľad môže upútať aj otvorená hviezdokopa Plejády v súhvezdí Býka. Nad západným obzorom, naopak, vidíme zapadať Vodnára a Kozorožca.

Orión – bájny lovec, začne v novembri vychádzať na oblohu už okolo 21. hodiny a bude nás na nej sprevádzať po celú zimu. Keby boli naše oči dostatočne citlivé, dokázali by sme vnímať farby tak ako na fotke. V okolí Oriónu je totiž viacero známych hmlovín, aj vďaka ktorým je toto zimné súhvezdie také výnimočné, foto Tomáš Slovinský.

Novembrovou nočnou oblohou prechádza Mliečna cesta od východu na západ. Vysoko nad severným obzorom môžeme vidieť súhvezdie Andromedy a Perzea, nad nimi vyniká Kasiopeja. Nižšie nad severným obzorom nájdeme Veľkú a Malú medvedicu.

Pozorovateľnosť planét

Merkúr je tento mesiac najlepšie pozorovateľný pred východom Slnka nízko nad juhozápadným obzorom, a to počas druhej polovice mesiaca. Nájdeme ho v súhvezdí Váh. Venuša sa dá pozorovať po západe Slnka. Presúva sa zo súhvezdia Váh cez Hadonosa do Strelca. Mars vychádza v skorých ranných hodinách, takže ho môžeme vidieť pred východom Slnka. Nájdeme ho v súhvezdí Panny, 24. novembra uvidíme nad ním Mesiac. Jupiter je síce naďalej pozorovateľný po západe Slnka, ale čas na jeho pozorovanie sa nám kráti. Nájdeme ho aj naďalej v súhvezdí Váhy. Saturn môžeme sledovať počas celého novembra krátko po západe Slnka. Vychádza v predpoludňajších hodinách a zapadá po ôsmej večer, na konci mesiaca o dve hodiny skôr. Jeho sídlom je aj naďalej súhvezdie Strelca a 11. novembra nájdeme v jeho tesnej blízkosti Mesiac. Urán môžeme pozorovať počas celej noci až do skorých ranných hodín v súhvezdí Barana. Podobne Neptún môžeme pomocou ďalekohľadu vidieť počas prvej polovice noci v súhvezdí Vodnára. Neptún zapadá o čosi skôr ako Urán. Počas prvých novembrových nocí to bude o pol druhej v noci, na konci mesiaca o niečo skôr, už pol hodinu pred polnocou.

Novembrové roje meteorov

K novembrovým udalostiam na oblohe patrí aj meteorický roj Leonidy. Ide o jeden z najvýraznejších a najpozorovanejších meteorických rojov. Je známy vďaka svojim extrémnym meteorickým dažďom. Prúd meteoroidov, ktorý spôsobuje tento meteorický roj, sa rozprestiera pozdĺž dráhy kométy 55P/Tempel-Tuttle, ale nemá všade rovnakú hustotu. Najhustejší je neďaleko kométy a kedykoľvek Zem prechádza takýmto zhustením, pozorujeme dážď meteorov. Meteorické dažde sú teda spôsobené hustými vláknami za jeho materskou kométou 55P/Tempel-Tuttle objavenou v roku 1865. Táto kométa sa k Slnku vracia každých 33 rokov. Jej ďalší návrat sa očakáva v roku 2031. Čo sa týka výdatnosti roja, najpozoruhodnejší bol dážď Leoníd v novembri roku 1833, keď bolo pozorovaných viac ako 46-tisíc meteorov za hodinu. Aj v noci 17. novembra 1966 bolo za 20 minút pozorovaných až 100-tisíc meteorov. Vtedy sa taktiež pomocou radarových pozorovaní zistilo, že priemer prúdu Leoníd je približne 35-tisíc kilometrov. Občasné prechody Zeme staršími vláknami po kométe môžu navýšiť aktivitu tohto roja na niekoľko desiatok meteorov za hodinu.
Ak však naša planéta týmito hustými vláknami neprechádza, je aktivita roja nižšia. Tento rok sa jeho produktivita odhaduje na 10 až 15 meteorov za hodinu. Výnimočnosťou však je, že Leonidy vedia produkovať veľmi jasné bolidy, čo je spôsobené aj veľkou vstupnou rýchlosťou do atmosféry (približne 71 km/s). Interval aktivity tohto roja je od 6. do 30. novembra. Maximum aktivity sa tento rok predpokladá 17. novembra. Radiant, ako napovedá názov roja, nájdeme v súhvezdí Leva. Mesiac bude krátko po prvej štvrti, po polnoci však zapadne za obzor.

Mgr. Viktória Zemančíková, PhD.
Slovenský zväz astronómov

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 11/2019. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.