Astronomické kalendárium (november 2022)

November je jedenástym, predposledným mesiacom v roku. Okrem dlhých zimných večerov prináša aj mnohé astronomické úkazy, ktorých pozorovanie by sme si nemali nechať ujsť.

Tí, ktorí radi cestujú, uvidia ďalšie zo série dych berúcich zatmení. Tradične sa nevyhneme ani konjunkciám či menej známym meteorickým rojom.

Pár nebeských slzičiek

V novembri síce nevrcholí nijaký výdatný meteorický roj, no nadšených pozorovateľov potešia aj Tauridy či Leonidy. Tauridy vrcholia už začiatkom mesiaca, ich zdrojom sú dve materské telesá. Prvým je krátkoperiodická kométa 2P/Encke, ktorá naposledy preletela okolo Slnka v roku 2020. Druhým materským telesom je pravdepodobne asteroid 2004 TG10. Spoločné maximum vychádza na noc 4. novembra. Mesiac však bude svojím svitom rušiť na oblohe. Keďže Tauridy produkujú aj jasnejšie meteory, má zmysel sa napriek tomu zapozerať na nočnú oblohu.
Druhý meteorický roj očakávame v druhej polovici mesiaca. Tentoraz priemerné Leonidy, vrcholiace v období 17. až 18. novembra, vyprodukujú niekoľko meteorov za hodinu. Leonidy sú jedinečné v tom, že majú opakujúci sa vrchol približne každých 33 rokov, pri ktorom možno vidieť až stovky, či dokonca tisícky meteorov za hodinu – tzv. meteorický dážď. Materským telesom je kométa 55P/Tempel-Tuttle.

Zatmenie zo sveta

Najkrajší úkaz, ktorý na oblohe v novembri nastane, je úplné zatmenie Mesiaca. Žiaľ, nad územím Slovenska tento úkaz nebude pozorovateľný. Budeme si tak musieť vystačiť so zaujímavým splnom Mesiaca, ktorý sa nazýva aj beaver moon (názov používali pôvodní obyvatelia Ameriky).
Šťastlivci nachádzajúci sa na území Severnej Ameriky, Austrálie či Ázie si vychutnajú spln trochu inak. Práve v noci zo 7. na 8. novembra bude totiž na daných územiach pozorovateľné úplné zatmenie Mesiaca. Mesiac v splne sa tak pomaly ponorí do zemského tieňa, jeho povrch značne stmavne a nadobudne typicky oranžový odtieň. Obloha stmavne ako počas bezmesačných nocí.

S ďalekohľadom i bez neho

Zanietení pozorovatelia sa v novembri môžu pripraviť na pozorovanie Mesiaca, planét či galaxií. Jupiter nájdeme na oblohe v prvej polovici noci naďalej vysoko. Hneď neďaleko uzrieme slabšie svietiacu planétu, ktorú pri pohľade ďalekohľadom obkolesuje výrazný prstenec – Saturn. Priamo v zimnej časti Mliečnej cesty sa bude pohybovať dočervena sfarbená planéta Mars. Na mieste s tmavou oblohou môžeme pozorovať známu galaxiu M31 v súhvezdí Andromeda. Na oblohe bude veľmi vysoko, takmer priamo v nadhlavníku. Vidno ju aj voľným okom ako difúzny chumáčik. Neďaleko sa nachádza ďalšia špirálová galaxia viditeľná voľným okom aj bez pomoci ďalekohľadu – Galaxia v Trojuholníku s katalógovým číslom M33. Bez ďalekohľadu je však veľmi slabá.

Konjunkcie

Mesiac sa dostane do blízkosti planéty Saturn 1. novembra. Pri Jupiteri bude prechádzať veľmi tesne – necelé tri uhlové stupne v noci 4. novembra. Do blízkosti planéty Mars sa Mesiac dostane 11. novembra.

Text a foto Tomáš Slovinský
riaditeľ OZ Astronómia pre všetkých

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 11/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.