Astronomické kalendárium (október)

Október je mesiac vhodný na pozorovanie zodiakálneho svetla na konci astronomickej noci. Zodiakálne svetlo môžeme pozorovať ako jasný kužeľ prechádzajúci Venušou nad východným obzorom v skorých ranných hodinách – a to pred východom Slnka. Na opačnej strane – nad západným obzorom prechádza do protisvitu, čo je poloha presne oproti Slnku. Dokážeme ho pozorovať voľnými očami. S pomocou techniky môžeme pozorovať aj spomínaný zodiakálny most a protisvit, foto Tomáš Slovinský.

Pri pohľade na nočnú oblohu vidíme Mliečnu cestu tiahnucu sa od jedného obzoru k druhému. Príchod zimy ohlasujú dve udalosti: nad západným obzorom zapadá Letný trojuholník pozostávajúci z hviezd Deneb, Vega a Altair a na východe vychádza súhvezdie Býka s hviezdokopou Plejády.

Zaujímavými udalosťami sú tiež stretnutia planét s Mesiacom. Jedno z nich nastane 22. októbra. Po západe Slnka uvidíme v tento večer zapadať trojicu Saturn, Jupiter a Mesiac.

Pozorovateľnosť planét

Merkúr je v prvej polovici októbra pozorovateľný po západe Slnka. Nájdeme ho po zotmení nízko nad juhozápadným obzorom. Neskôr sa k Slnku priblíži natoľko, že ho už nebude možné vidieť. Venušu počas tohto mesiaca môžeme pozorovať vždy pred východom Slnka. Ako jasná Zornička je naďalej neprehliadnuteľne jasným objektom na oblohe, 14. októbra bude navyše v jej spoločnosti Mesiac. Aj Venuša sa každým dňom čoraz viac na oblohe približuje k Slnku, preto sa nám čas na jej pozorovanie zo dňa na deň skracuje.
Mars môžeme pozorovať takmer počas celej noci. Nájdeme ho v súhvezdí Rýb a 3. októbra vedľa neho uvidíme Mesiac tesne po splne. Jupiter je pozorovateľný ihneď po západe Slnka do pol dvanástej v noci na začiatku mesiaca a asi do pol deviatej večer na jeho konci. Nájdeme ho v súhvezdí Strelca. Podobne je na tom Saturn, ktorý môžeme každú noc po západe Slnka vidieť v blízkosti Jupitera, naďalej v súhvezdí Strelca. Urán môžeme pozorovať takmer počas celej noci. Po zotmení sa už nachádza nad obzorom, kde zostáva až do ranných hodín. Nájdeme ho v súhvezdí Barana. Podobne Neptún môžeme pomocou ďalekohľadu vidieť takmer celú noc, a to v súhvezdí Vodnára. Zapadá však skôr ako Urán – o piatej nadránom na začiatku októbra a o druhej v noci posledný októbrový deň.

Drakonidy a Orionidy

Meteorický roj Drakonidy štartuje svoju aktivitu 6. októbra. Maximum pripadá na noc z 8. na 9. októbra a o deň na to Drakonidy ohlasujú svoj koniec. Ide o roj s variabilnou hodinovou frekvenciou, tento rok približne 10 meteorov za hodinu. Drakonidy – ako napovedá ich názov – vyletúvajú zo súhvezdia Draka.
Prachové častice roja sú pozostatkom kométy 21P/Giacobini-Zinner objavenej v roku 1900 – malé prachové čiastočky sa stretávajú so zemskou atmosférou pri rýchlosti 21 kilometrov za sekundu. Jeden obeh okolo Slnka trvá tejto kométe 6,6 roka. Podľa tejto kométy sa roj občas nazýval aj Giacobinidy. Druhý októbrový meteorický roj Orionidy začína svoju aktivitu 2. októbra a pokračuje do 7. novembra. Maximum dosiahne v noci z 21. na 22. októbra. Predpokladaná hodinová frekvencia na tento rok je 25 meteoritov. Názov roja naznačuje, že radiant nájdeme v blízkosti súhvezdia Orión, ktorý vychádza na oblohu v druhej polovici októbra už pred polnocou. Častice tohto roja majú oveľa väčšiu rýchlosť ako Drakonidy – 66 kilometrov za sekundu. Orionidy sú vlastne čiastočkami, ktoré za sebou zanecháva kométa 1P/Halley. Jeden obeh okolo Slnka jej trvá 76 rokov. Najbližšie k Zemi bude opäť v roku 2061.

Mgr. Viktória Zemančíková, PhD.
Slovenský zväz astronómov

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 10/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.