Bez pristátia temer 26 dní

Dron Zephyr S má rozpätie krídel 25 m, hmotnosť 62 kg a energiu získava zo Slnka.

Jednou z veľkých výhod bezposádkových lietadiel – dronov – je to, že trvanie ich letu nie je obmedzené výdržou posádky, ale v podstate len množstvom energie na ich pohon. Túto schopnosť môžu najlepšie využívať drony, ktoré získavajú energiu priamo počas letu. Ide o drony s elektrickým pohonom, ktorých motory sú napájané zo solárnych článkov pokrývajúcich horný povrch krídel a prípadne aj trupu. Výdrž takéhoto dronu nedávno skvele prezentovalo bezposádkové lietadlo Airbus Zephyr S. To strávilo vo vzduchu nepretržite neuveriteľných 25 dní, 23 hodín a 57 minút. Ide o časovo najdlhší let, aký kedy vykonalo lietadlo s posádkou alebo bez nej. Let sa uskutočnil v priemernej výške 21 kilometrov. Lietadlo vyvinuté spoločnosťou Airbus Defence and Space má rozpätie krídel 25 m a je zhotovené z ľahkých uhlíkových kompozitov, takže jeho hmotnosť je len 62 kg. Užitočný náklad, hlavne snímače a detektory rôzneho druhu i komunikačný systém, môžu mať maximálnu hmotnosť 5 kg. Zdrojom elektrickej energie na napájanie dvoch elektromotorov poháňajúcich dvojlistové vrtule, sú solárne články, pokrývajúce celú hornú stranu krídel. Tieto články s maximálnym výkonom vyše 250 W na štvorcový meter slúžia aj na dobíjanie lítiovo-sírových batérií, napájajúcich elektromotory v noci. Dron Zephyr S je určený na vykonávanie rôznych vojenských i civilných misií. Ide napríklad o hliadkovanie nad morom i hranicami, získavanie údajov rôzneho druhu, navigáciu, sledovanie životného prostredia, lokalizáciu lesných požiarov a pomoc pri humanitárnych a prírodných katastrofách. Britské ministerstvo obrany si vo februári 2016 objednalo vo firme Airbus dve lietadlá Zephyr S, neskôr doobjednalo ešte jedno. Všetky tri lietadlá budú slúžiť britským ozbrojeným silám na získavanie informácií a sledovanie diania nad oblasťami vojenských konfliktov. Pojmom drony sa hovorovo nazývajú bezpilotné lietadlá, aj keď majú svojich pilotov na zemi.

RM
Foto Airbus

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 10/2018.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.