Bojový sliz

Americké námorníctvo sa inšpirovalo prírodou a vyvíja syntetický bojový sliz. Podľa vedcov takto môže vzniknúť silná zbraň, ktorá zastaví nepriateľské plavidlá. Ako vzor poslúžili vedcom sliznatky, ktorých koža obsahuje množstvo slizových žliaz produkujúcich lepkavý sliz. Ten využívajú tieto živočíchy predovšetkým na obranu. Významnou vlastnosťou tohto slizu je, že keď príde do styku s morskou vodou, jeho objem sa zväčší až 10 000-násobne. Sliz sliznatiek sa skladá z dvoch bielkovinových súčastí: vlákna a mucínu. Vlákna sú stočené a pri styku s vodou sa rozmotávajú. Tento materiál má podobné vlastnosti ako pavučina či ľuďmi vyrobený kevlar. Interakciou mucínu a morskej vody sa vytvára trojrozmerná viskózno-elastická sieť. Postupom času sa vlákno rozpadáva a sliz sa pomaly rozptýli. Výskumníci U. S. Navy teraz vytvárajú syntetickú verziu tohto slizu, ktorá by mala zastaviť nepriateľské lode tým, že ovinie lodné skrutky. Umelý sliz by sa však dal použiť aj na balistickú obranu, protipožiarnu ochranu, ochranu pred znečistením či ochranu potápačov, ale napríklad aj ako sprej proti žralokom.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 10/2018.