Borofén nad zlato

Ilustrácie Luqing Wang.

Chemická depozícia z pár je jedným z hlavných spôsobov výroby 2D materiálov. Vedci z Národného laboratória Argonne, z Rice University a zo Severozápadnej univerzity v USA prišli so zaujímavou modifikáciou. Vytvorili teóriu a potom demonštrovali svoju novú metódu získavania borofénu – atómovo silnej formy bóru – na zlatom povrchu. Zistili, že za relatívne vysokých teplôt nad 550 ºC a v podmienkach blížiacich sa vákuu mal bórový prášok tendenciu vnikať do štruktúry zlata. Po ochladení sa však bór zo zlata zase vylučoval, a to práve v podobe ostrovčekov požadovanej monoatomárnej vrstvy borofénu na povrchu kovu. V štandardnej chemickej depozícii pary sa atómy usadzujú na substráte a navzájom sa spoja, nezmiznú do substrátu. Výskumníci uviedli, že kovové borofénové ostrovy majú v priemere asi 1 nanometrický štvorec a vykazujú dôkazy o zadržaní elektrónov, čo ich robí praktickými pre kvantové aplikácie. Podľa Borisa Yakobsona z Rice University by rôzne substráty mohli priniesť nové fázy borofénu s novými vlastnosťami. Zlato s menším prenosom náboja a slabšou väzbou môže predstavovať vrstvu, ktorá sa ľahšie zdvíha a používa, aj keď to ešte nebolo dosiahnuté, povedal B. Yakobson. Objav vedcov je krokom k praktickým aplikáciám, ako sú nositeľná alebo transparentná elektronika, plazmové senzory či skladovanie energie pre dvojrozmerný materiál s vynikajúcou vodivosťou.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 08/2019.