Dokážeme rozpoznať inteligentný život vo vesmíre?

Slovensko privíta svetové vedecké osobnosti v diskusii o možnostiach objavenia inteligentného života vo vesmíre. V priestoroch Divadla P. O. Hviezdoslava v Bratislave budú 10. októbra o 18.00 h diskutovať s moderátorom Davidom Eicherom nositeľ Nobelovej ceny Michel Mayor a spoluzakladateľ medzinárodného festivalu STARMUS Garik Israelian. Lístky na diskusiu si verejnosť môže kúpiť na: https://www.ticketportal.sk/event/Dokazeme-rozpoznat-inteligentny-zivot-vo-vesmire

Slovensko po roku opäť privíta významné osobnosti svetovej vedy vo vedeckej diskusii roka. O možnosti rozpoznania inteligentného života vo vesmíre budú diskutovať Michel Mayor, nositeľ Nobelovej ceny, ktorý toto ocenenie získal v roku 2019 za objavenie exoplanét, teda planét, ktoré krúžia okolo inej hviezdy, než je naše Slnko a spoluzakladateľ medzinárodného festivalu STARMUS Garik Israelian. Diskusiu bude moderovať známy americký popularizátor astronómie a vesmíru David Eicher, ktorý je s Brianom Mayom spoluautorom viacerých kníh o vesmíre a hviezdach.

Nobelista a tohtoročný predseda medzinárodnej komisie ocenenia ESET Science Award Michel Mayor a Garik Israelian, spoluzakladateľ festivalu STARMUS, ktorý sa bude konať na Slovensku na jar 2024 s podporou spoločnosti ESET, budú spolu s popularizátorom vedy Davidom Eicherom hľadať odpovede aj na tieto otázky: Ako ďaleko sme od stretnutia s inteligentným životom? Čo by sme mali robiť, keď naň narazíme? Mal by sa výskum vesmíru zamerať na hľadanie inteligentného života alebo ďalších zdrojov pre našu planétu? Navyše diváci budú mať možnosť diskutujúcim vopred položiť otázky, ktoré počas diskusie zodpovedajú.

Stalo sa už tradíciou, že ESET prináša na Slovensko výrazné a inšpirujúce osobnosti svetovej vedy a spolu s nimi otvára témy na hranici ľudského poznania. Otázka detekcie inteligentného života je jednou z takých tém a predstavuje úvod festivalu STARMUS, ktorý v máji 2024 prinesieme na Slovensko. Michel Mayor, nositeľ Nobelovej ceny za objav prvej exoplanéty a Garik Israelian, jeho spolupracovník, astrofyzik a zakladateľ festivalu STARMUS sú najpovolanejší vedci na tohtoročnú diskusiu, vysvetľuje Anton Zajac, člen Dozornej rady Nadácie ESET, pôvodne teoretický fyzik, významný podporovateľ vedy, vzdelávania a inovácií na Slovensku.

Organizátorom diskusie je Nadácia ESET spolu so spoločnosťou ESET. Diskusia sa uskutoční v utorok 10. októbra o 18.00 h v priestoroch DPOH v Bratislave. Lístky sú dostupné na: https://www.ticketportal.sk/event/Dokazeme-rozpoznat-inteligentny-zivot-vo-vesmire

O diskutujúcich:

Michel Mayor

Profesor Michel Mayor pôsobí ako astrofyzik na Ženevskej univerzite vo Švajčiarsku. V roku 1995 objavil spolu s Didierom Quelozom prvú exoplanétu – planétu mimo našej Slnečnej sústavy – 51 Pegasi b. Tá obieha okolo 51 Pegasi, hviezdy podobnej Slnku, ktorá sa nachádza v našej Galaxii Mliečna cesta. Profesor Mayor je držiteľom švajčiarskej Ceny Marcela Benoista za svoje pracovné zásluhy a ich význam pre ľudský život. V roku 2000 získal Balzanovu cenu a v roku 2004 Medailu Alberta Einsteina. V roku 2005 bol ocenený cenou Shaw Prize za astronómiu, v roku 2015 Kjótskou cenou, v roku 2017 Wolfovou cenou a v roku 2019 Nobelovou cenou. So svojím tímom má zásluhy na objavení veľkej časti všetkých známych exoplanét v Mliečnej ceste, doteraz ich je asi 5 000. M. Mayor je hlavným riešiteľom planetárneho prieskumu v zariadení HARPS, ktoré objavuje čoraz viac superzemí a malých planét podobných Neptúnu.

Garik Israelian

Garik Israelian, astrofyzik v Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC), je spoluzakladateľom festivalu STARMUS. Je hlavným riešiteľom projektu Observačné testy procesov nukleosyntézy vo vesmíre. Garik Israelian bol v roku 1999 na čele spolupráce, ktorej výsledkom bolo pozorovanie dôkazov o tom, že čierne diery vznikajú ako výsledok výbuchov supernov. Od roku 2010 je držiteľom ceny Viktora Ambartsumiana za astrofyziku, fyziku alebo matematiku, ktorú spolu s Michelom Mayorom a Nunom Santosom získal za výskum extrasolárnych planét a ich materských hviezd.

David Eicher

David Eicher je americký redaktor, spisovateľ a popularizátor astronómie a vesmíru. Od roku 2002 je šéfredaktorom časopisu Astronomy. Je autorom, spoluautorom alebo redaktorom 21 kníh o vede a americkej histórii. Spolu s Brianom Mayom na trh uviedli aj dve unikátne astronomické knihy. Jednu s názvom Mission Moon 3-D: A New Perspective on the Space Race, ktorá aj cez úchvatné 3D fotografie a obrázky rozpráva príbeh o pristátí na Mesiaci a udalostiach, ktoré k nemu viedli a druhú knihu s názvom Cosmic Clouds 3-D obsahujúcu úžasné 3D obrázky, ktoré čitateľov prevedú cez vznik až po zánik hviezd. Je známy aj tým, že ako 15-ročný stredoškolák založil časopis o astronomických pozorovaniach Deep Sky Monthly.

ESET Science Award