ESO oslavuje päťdesiatku

Foto ESO

Európske južné observatórium (ESO) La Silla je už od svojho vzniku v roku 1969 na špičke astronomického výskumu. Najmodernejšie ďalekohľady a prístroje umožnili astronómom mimoriadne objavy a pripravili cestu pre generáciu veľkých teleskopov.

Aj po päťdesiatich rokoch činnosti ďalekohľady a prístroje na La Silla posúvajú hranice astronomického výskumu, objavujú vzdialené svety a odhaľujú tajomstvá vesmíru. Stavba observatória na severnom vrchole hory Cinchado na okraji púšte Atacama v Čile sa začala v roku 1965. Na začiatku mali astronómovia k dispozícii relatívne malé ďalekohľady s primárnymi zrkadlami s priemerom 1 m a 1,52 m. V sú- časnosti tu pracuje 13 plne využívaných ďalekohľadov, ktoré nepatria len ESO, ale prevádzkujú ich aj členské krajiny organizácie, univerzity alebo medzinárodné konzorciá. Sem patrí napríklad TRAPPIST– –South, REM (Rapid Eye Mount telescope) alebo TAROT (určený na pátranie po optických náprotivkoch zábleskov gama).

Na čele astronomického výskumu

Napriek tomu, že vlajkovou loďou ESO je v súčasnosti observatórium na Cerro Paranal so štvoricou 8,2 m ďalekohľadov VLT (Very Large Telescope), na La Silla sú ešte vždy v prevádzke jedny z najproduktívnejších ďalekohľadov na svete s priemerom okolo 4 m. Jedným z nich je prvý veľký ďalekohľad ESO so zrkadlom s priemerom 3,6 m (ESO 3.6-metre telescope), ktorý pracuje v spojení s lovcom exoplanét spektrografom HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher). Druhým využívaným veľkým ďalekohľadom na La Silla je NTT (New Technology Telescope) s primárnym zrkadlom s priemerom 3,58 m. Tento prístroj priniesol úplne nový pohľad na konštrukciu pozemských ďalekohľadov a ako prvý na svete využíval technológiu počítačom riadenej korekcie tvaru primárneho zrkadla. Inovatívny postup, dnes známy ako aktívna optika, vyvinula ESO a využíva ho väčšina veľkých svetových ďalekohľadov. Tento prístroj je schopný vykonávať presné astronomické pozorovania a jeho návrh vydláždil cestu k stavbe ďalekohľadov tvoriacich VLT. Na ďalekohľade NTT pribudne nový prístroj SoXS – spektrograf, ktorý je navrhnutý na pozorovanie premenných objektov a prechodných javov objavených v rámci prehliadok oblohy. Ďalekohľad ESO s priemerom 3,6 m získa nový prístroj NIRPS určený na výskum exoplanét v oblasti infračerveného žiarenia a doplní tak unikátnu schopnosť spektrografu HARPS. Nové prístroje spoločne s modernými špecializovanými menšími ďalekohľadmi, ako sú napríklad ExTrA a BlackGEM, zaistia, že observatórium La Silla naďalej ostane na špičke astronomického výskumu.

Rozvoj astronómie v Čile

Čilskí astronómovia využívajú ďalekohľady na observatóriu pre svoj vlastný výskum. Prevádzka a priebežný rozvoj observatórií ESO ponúkli príležitosti pre rozvoj čilského priemyslu a vedy. Európski aj čilskí astronómovia sa učili pracovať s ďalekohľadmi na La Silla, ako ukazuje aj projekt školy pre pozorovateľa ESO-NEON Observing School, ktorý na observatóriu prebieha doteraz. V tomto roku bude z oblasti La Silla pozorovateľné úplné zatmenie Slnka. Mesiac zakryje Slnko v 150 kilometrov širokom páse pretínajúcom sever Čile. Stovky návštevníkov budú môcť pozorovať tento unikátny úkaz a osláviť aj vedecký odkaz observatória La Silla, prvého observatória ESO.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 07/2019.