Hviezdice a Veľká koralová bariéra

Niekoľko hviezdic druhu tŕňová koruna na koralovom útese

Unikátny spôsob vzájomného dorozumievania sa medzi hviezdicami nazývanými tŕňová koruna by sa mohol využiť na záchranu Veľkej koralovej bariéry, ktorú tieto živočíchy ohrozujú. Austrálski a japonskí vedci odhalili možnú slabinu hviezdice analýzou jej genómu. Ich cieľom bolo vyvinúť ekologickú metódu, ako dostať tento nebezpečný druh pod kontrolu. Tŕňová koruna (Acanthaster planci) je spolu s bielením koralov a cyklónmi najväčšou hrozbou Veľkej koralovej bariéry, ktorá sa tiahne 2 300 kilometrov pozdĺž pobrežia Austrálie. Veľká koralová bariéra prišla za posledných vyše 30 rokov o polovicu svojich koralov, pričom 42 % z nich má na svedomí práve hviezdica tŕňová koruna. Profesor Bernie Degnan z Queenslandskej univerzity predpokladá, že v extrémnych prípadoch sa na štvorcovom kilometri útesu môže nachádzať až 150-tisíc týchto živočíchov, z ktorých niektoré dosahujú priemer aj pol metra. Pochopenie ich vzájomnej komunikácie by mohlo vedcom a úradom umožniť ovládať ich správanie. Tŕňové koruny vylučujú pre navádzanie iných jedincov ich druhu na určené miesta párenia špecifické proteíny. Ich identifikácia môže viesť k vývoju lákadiel, vďaka ktorým by hviezdice bolo možné efektívne loviť vo veľkom.

JK
foto wikipédia/Rore bzh

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 7/2017.