Kórea drukuje Európe

V dôsledku zvyšovania nielen bezpečnosti, ale aj ekológie v cestnej doprave, a to najmä v osobnej, sa trend čoraz inteligentnejších a bezpečnejších vozidiel mení na bežnú záležitosť.

Nové technické vymoženosti zaisťujúce komfort a pôžitok za volantom pribúdajú ako huby po daždi, takže v ich záplave bežný človek stráca prehľad. Navyše – čoraz častejšie sa stávajú špecifikom tej-ktorej automobilky, či dokonca len istého typu jej štvorkolesového výrobku. Ba čo viac, o vývoji novej technickej vymoženosti a jej nasadení do toho istého typu vozidla rozhodujú aj zvyky na rôznych kontinentoch.

Pomoc mild hybridom

Spomenutý trend potvrdzuje aj najnovšia novinka kórejskej automobilky Kia. Hoci sa vo výbavách nových vozidiel dostáva čoraz väčšmi do popredia automatická prevodovka, dokonca za veľkou mlákou už nie je manuálna prevodovka vôbec žiadaná, v Európe to tak nie je. Manuálne prevodovky sú naďalej v obľube a chcú ich aj tí, ktorí nemajú problém priplatiť si za automatiku. Lenže… Tlak na znižovanie emisií je obrovský a keď má byť manuálna prevodovka v moderných ekologických autách aj naďalej atraktívna, ignorovať technický pokrok sa jednoducho nedá. A práve túto skutočnosť si kórejská automobilka veľmi dobre uvedomuje. Prichádza preto s inteligentnou formou manuálnej prevodovky (iMT), ktorá má spríjemniť jazdu a znížiť spotrebu. Nová prevodovka však nie je určená pre všetky typy tejto kórejskej značky, ale len pre modely so 48 V mild-hybridnou technikou. Mild-hybridné vozidlá (MHEV) využívajú spaľovací motor, ktorému v určitých situáciách, napríklad pri rozbiehaní a zrýchľovaní, pomáha elektromotor. Ide vlastne o akéhosi sekundanta, ktorý podporuje spaľovací motor pri najnáročnejších činnostiach. Aj keď s takýmto hybridom nie je možné jazdiť iba na elektrinu, robí vozidlo ekologickejšie – znižujú sa emisie sa CO2 a spotreba paliva klesá o približne 15 %.

Elektronické spojenie

Inteligentná manuálna prevodovka nie je úplná novinka. Doteraz však išlo o prevodovku, ktorá disponuje funkciou rev-match, čo by sa dalo preložiť ako zosúladenie či dorovnanie otáčok. Pri preradení najmä do vysokých otáčok dostáva spojka poriadne zabrať. Hriadeľ od kolies sa totiž točí oveľa rýchlejšie ako hriadeľ od motora a o vyrovnanie týchto veľmi rozdielnych otáčok sa musí postarať spojka. Prevodovka so systémom rev-match sa pri podraďovaní na nižší prevodový stupeň usiluje predpokladať, kedy príde k podraďovaniu a zvýši otáčky motora presne o toľko, o koľko potrebuje nižší prevod. Novinka z Kórey však ide ďalej – vývojári automobilky prišli so systémom, kde spojkový pedál nie je mechanicky spojený so spojkou. Ide celosvetovo o prvú ukážku spojenia 48 V mild-hybridného systému pohonu so spojkou bez mechanickej väzby (clutch-by-wire) – spojka je so spojkovým pedálom spojená elektronicky. Prevodovka iMT v spolupráci so štartérom/generátorom mild-hybridného pohonu (MHSG) pri dochádzaní na voľnobeh pred zastavením vypína spaľovací motor skôr ako start-stop systém Kia. Umožňuje tiež krátkodobú jazdu na voľnobeh s vypnutým motorom, a to dokonca pri rýchlosti až 125 km/h, po ktorej vo chvíli, keď vodič stlačí akceleračný alebo spojkový pedál, nasleduje hladké aktivovanie motora. Systém dokáže v reálnych jazdných podmienkach zlepšiť celkovú spotrebu paliva aj emisie CO2 približne o 3 %.

Pokračovanie článku si môžete prečítať v časopise Quark 10/2020. Ak chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov, prihláste sa. Ak ešte nie ste naším predplatiteľom, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.

R, foto Kia