Lietajúce krídlo

Lietadlo Flying-V má do krídel integrovanú kabínu pre cestujúcich, palivové nádrže aj priestor pre náklad.

Tradičnú konštrukciu lietadiel – trup-krídla-chvostové riadiace plochy – majú v súčasnosti aj všetky dopravné lietadlá. Vizionárski leteckí konštruktéri sa však z času na čas pokúšali – a aj sa naďalej pokúšajú – túto tradičnú koncepciu lietadiel narušiť a vyvinúť lietajúci stroj, ktorý by sa zaobišiel bez niektorých klasických konštrukčných prvkov, resp. by ich integroval do jedného celku. Jednou z takýchto inovatívnych koncepcií je tzv. lietajúce krídlo nazývané aj celkom výstižne samokrídlo. Ide o koncepciu, pri ktorej krídlo tvorí aj kabínu lietadla a obsahuje aj riadiace prvky lietadla. Jedným z najznámejších samokrídel súčasnosti je americký strategický bombardér Northrop B-2 Spirit. V budúcnosti sa možno dočkáme aj dopravného lietadla koncipovaného ako lietajúce samokrídlo. Ide o projekt lietadla s označením Flying-V (lietajúce V), na ktorom pracuje tím Technickej univerzity v holandskom meste Delft. V úspešnú realizáciu tohto projektu verí aj holandská letecká spoločnosť KLM, ktorá sa rozhodla projekt spolufinancovať. Projekt samokrídla tvaru V spočíva na koncepcii, ktorú pôvodne navrhol študent berlínskej Technickej univerzity Justus Benad. Navrhované lietadlo Flying-V má do krídel integrovanú kabínu pre cestujúcich, palivové nádrže aj priestor pre náklad. Podľa tímu, vyvíjajúceho inovatívne lietajúce krídlo, by malo mať lietadlo Flying-V o 20 % nižšiu spotrebu ako najnovší Airbus A350-900, pričom by malo niesť podobný počet cestujúcich (314, zatiaľ čo A350 uvezie 300 až 350 cestujúcich). Obe lietadlá majú aj takmer rovnaké rozpätie krídel (65 metrov). Ak všetko pôjde dobre, inovatívne holandské lietajúce krídlo by sa na letecké linky malo dostať niekedy v období rokov 2040 až 2050.

Foto TU Delft

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 08/2019.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

 

Komentáre