Megaprojekty pri Bospore

V roku 1923 Mustafa Kemal Atatürk založil v Turecku republiku. Sto rokov jej existencie sa Turecko chystá osláviť aj realizáciou niekoľkých stavebných megaprojektov. Najvýznamnejšie z nich sú nový kanál medzi Marmarským a Čiernym morom a letisko, ktoré má ambíciu stať sa najväčším na svete.

S prvým návrhom na stavbu kanálu medzi Marmarským a Čiernym morom prišiel už sultán Sulejman I. (1520 – 1566). Realizáciou stavby poveril svojho architekta Mimara Sinana, z neznámych dôvodov sa však projekt nerealizoval. Po Sulejmanovi prišlo do konca 20. storočia ďalších šesť návrhov na výstavbu kanála, ani jeden z nich však nedospel do úspešného konca. S oživením projektu prišla v roku 2009 turecká vládna Strana spravodlivosti a rozvoja.

Kanál Istanbul

Nasledovala diskusia v tureckom parlamente a v odbornej verejnosti, niekoľko štúdií realizovateľnosti, až 15. januára 2018 Ministerstvo dopravy Turecka oznámilo, že trasa nového prieplavu, vo verejnosti známeho pod názvom Kanál Istanbul, povedie cez jazero Küçükçekmece, priehradu Sazlidere a priehradu Terkos. Nová vodná cesta v európskej časti Turecka bude mať dĺžku 45 až 50 km s hĺbkou 25 m. Jej šírka bude 150 m na povrchu a 120 m na dne kanálu. Tieto rozmery umožnia, aby najväčšie lode, a dokonca aj ponorky kanálom prešli. Paralelný kanál s Bosporskou úžinou by mal byť v prevádzke najneskôr do roku 2023 a jeho stavba sa bude financovať z domácich zdrojov. Hlavným účelom projektu je zníženie námornej dopravy cez Bospor a minimalizovanie rizík a nebezpečenstiev súvisiacich najmä s prevádzkou tankerov. Z približne 56 000 plavidiel prechádzajúcich ročne cez Bospor je 10 000 tankerov prepravujúcich 145 miliónov ton ropy. Medzinárodný tlak na zvyšovanie tonáže námornej dopravy cez turecké úžiny rastie, čo prináša riziká pre bezpečnosť námornej plavby. Nový kanál by mal tiež znížiť znečistenie Marmarského mora, ktoré spôsobujú najmä nákladné lode prechádzajúce alebo kotviace pred južným vchodom do Bosporu.

Hlavný terminál letiska, vizualizácia iGA

Najväčšie letisko sveta

V júnovom čísle nášho časopisu sme uverejnili prehľad najväčších svetových letísk podľa počtu cestujúcich, ktoré jednotlivé letiská vybavili v minulom roku. V tomto rebríčku sa na 15. mieste umiestnilo istanbulské letisko Atatürk Airport, ktorého bránami prešlo vlani 63,9 milióna cestujúcich. V európskom meradle je Atatürkovo letisko piate najrušnejšie, a to po londýnskom Letisku Heathrow, parížskom Letisku Charla de Gaulla a po letiskách v Amsterdame a Frankfurte. Na Atatürkovom letisku má hlavnú základňu najväčšia turecká letecká spoločnosť Turkish Airlines, ktorá je z pohľadu počtu destinácií, do ktorých lieta, najväčšou na svete – destinácií je niečo vyše 300, medzi nimi je aj Letisko Košice. Atatürkovo letisko, nachádzajúce sa v európskej časti Istanbulu, operuje na hrane svojich možností, pričom výstavba ďalšej dráhy nie je možná, pretože letisko je obkolesené mestskou zástavbou. Druhým medzinárodným letiskom v Istanbule je letisko Sabiha Gökçen Airport, ležiace v ázijskej časti mesta. Toto letisko sa vyznačuje vysokým tempom rastu a vlani prepravilo 31,4 milióna cestujúcich (v roku 2007 to bolo len 3,7 mil.), čo už tiež prekračuje jeho plánovanú kapacitu. Turecko sa rozhodlo vyriešiť problém nedostatočnej kapacity svojich dvoch medzinárodných letísk v Istanbule veľkolepým projektom výstavby úplne nového letiska. Nové letisko, zatiaľ známe pod označením Istanbul New Airport (turecky İstanbul Yeni Havalimanı), je situované severozápadne od centra mesta, vo vzdialenosti 35 km. Je teda na európskej strane, v blízkosti pobrežia Čierneho mora a po dokončení by malo zabrať plochu 7 659 hektárov. V lokalite sú aj veľké jamy po povrchovej ťažbe, ktoré je potrebné zasypať. Ponukové konanie na výstavbu a prevádzku nového letiska do roku 2030 sa konalo 3. mája 2013 a zvíťazilo v ňom konzorcium tureckých firiem Cengiz-Kolin-Limak-Mapa-Kalyon. Slávnostný výkop sa uskutočnil 7. júna 2014, ale s vlastnými stavebnými prácami sa začalo až v máji 2015, po oficiálnom odovzdaní pozemku stavbárom. Nové istanbulské letisko má plánovanú kapacitu 150 miliónov cestujúcich za rok s možnosťou expanzie až na neuveriteľných 200 miliónov cestujúcich.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 09/2018.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

RM, VJ