Modulárny transportný systém Pop.Up

V podstate ide o automatizovaný cestno-vzdušný taxík. Zákazník si cestu naplánuje prostredníctvom jednoduchej aplikácie a systém určí optimálny spôsob i trasu dopravy do zvoleného cieľa.  

Očakáva sa, že na autosalónoch predstavujú svoje novinky výhradne výrobcovia pozemných dopravných prostriedkov, teda automobilov, zatiaľ čo aerosalóny slúžia na predstavenie lietajúcich strojov, teda lietadiel. Tento predpoklad však neplatil na nedávnom, už 87. medzinárodnom autosalóne v Ženeve. V stánku talianskej firmy Italdesign bol vystavený produkt jedného z najväčších svetových výrobcov lietadiel. Firma Italdesign sa podieľala na dizajne inovatívneho multimodálneho vzdušného a pozemného transportného systému s elektrickým pohonom, ktorý vyvíja koncern Airbus.

Autonómna kapsula

Nad stánkom firmy Italdesign bol zavesený mohutný bezposádkový lietajúci prostriedok (dron) s nápisom Airbus, visiaci nad malým kompaktným vozidlom pre dve osoby.

Dron a vozidlo sú súčasťou transportného systému, ktorý by mohol prispieť k odľahčeniu cestnej prepravy v preplnených centrách veľkých miest. Systém dostal označenie Pop.Up a pozostáva z troch hlavných častí. Prvou je kabína pre dvoch cestujúcich (nazvaná kapsula), ktorej nosnú časť tvorí mimoriadne tuhý monokok zhotovený z uhlíkových kompozitov. Táto kabína bez vlastného pohonu môže byť spojená buď s pozemným modulom, čím vznikne autonómne riadené cestné vozidlo, alebo so vzdušným modulom, čím sa vytvorí autonómne lietajúci dron. Na riadenie celej prepravy bude slúžiť platforma umelej inteligencie, ktorá na základe údajov od používateľa a informácií o hustote premávky na cestách zvolí najvhodnejšiu trasu i najvhodnejšiu kombináciu jazdy po ceste a vo vzduchu. Proces spájania kabíny s pozemným či vzdušným modelom bude prebiehať automaticky, pričom cestujúci nebudú musieť kabínu pri zmene režimu z jazdy po ceste na let vzduchom opustiť. V praxi to má vyzerať tak, že cestujúci si cestu naplánuje prostredníctvom jednoduchej aplikácie a systém stanoví optimálny spôsob i trasu dopravy do zvoleného cieľa.

Technické údaje

Airbus zverejnil aj predbežné technické údaje jednotlivých modulov systému Pop.Up. Kabína – kapsula – pre cestujúcich má dĺžku 2 647 mm, výšku 1 415 mm a šírku 1 540 mm. Hmotnosť prázdnej kabíny je 200 kg.

Cestný modul, na ktorom kabína spočíva pri jazde po ceste, má dĺžku 3 115 mm, výšku 681 mm a šírku 1 900 mm. Samotný modul váži 200 kg a jeho zadné kolesá sú poháňané elektromotormi s celkovým výkonom 60 kW. Zdrojom elektrickej energie sú batérie s celkovou kapacitou 15 kWh. S plne nabitými batériami by mal cestný modul prejsť približne 130 kilometrov. Maximálna rýchlosť cestného modulu je 100 km/h. Najmohutnejší je vzdušný modul – dron. Jeho pôdorys je temer štvorcový, s dĺžkou 5 000 mm a šírkou 4 403 mm. Výška modulu je 847 mm. Na pohon dronu slúži osem rotorov – v každom zo štyroch plášťov sú dva protibežné rotory. Ide teda o konfiguráciu, nazývanú kvadrikoptéra. Každý rotor má priemer 1 780 mm a je poháňaný samostatným elektromotorom s výkonom 17 kW. Celkový výkon hnacích elektromotorov je 136 kW. Zdrojom elektrickej energie sú batérie s celkovou kapacitou 70 kWh. Dolet dronu (bez kabíny) je 100 km, jeho maximálna rýchlosť je 100 km/h. Po dopravení cestujúcich na miesto určenia sa vzdušný i pozemný modul autonómne vrátia k nabíjacej stanici, kde počkajú na ďalších záujemcov o prepravu. Spoločnosť Airbus zatiaľ nezverejnila informácie o tom, kedy začne svoj systém Pop.Up skúšať v praxi. O tom, prečo Airbus nazval svoj inovatívny systém termínom Pop.Up možno len špekulovať – anglické sloveso pop up znamená nečakane či náhle sa vynoriť.

Rado Mlýnek

foto autor a Airbus