Monštrum na kolesách

Pre väčšinu smrteľníkov veľké auto štandardne predstavuje kamión s návesom. No ten je v konkurencii s tými najväčšími dumpermi skôr nedochôdča, ktoré pri najväčšom obrovi na kolesách vyzerá ako hračka.

Pre vozidlá a rôzne stroje vari niet extrémnejších prostredí, ako sú bane a povrchové lomy. Všade a vždy prítomné množstvá prachu, haldy blata či veľké nerovnosti sú len niektoré z prekážok, ktoré musia obrovské mašiny prekonávať. Musia byť nielen pevné, spoľahlivé a vytrvalé, ale aj patrične veľké, pretože čím viac sa naraz odvezie, tým menej stačí jázd na vykonanie potrebnej práce. To všetko sa premieta do efektivity vozidla a úspory pohonných látok. Motory týchto obrov majú totiž nezriedka dvadsať valcov a automobily so sebou vozia tisícky litrov nafty. Nie sú to nákladné autá v pravom zmysle slova, ale vozidlá kategórie haul track, ktorým sa u nás zvyčajne hovorí banské sklápače. Slúžia takmer 24 hodín denne, pretože len vtedy zarábajú. Napokon, nie sú lacné, ceny za najväčších obrov na kolesách sa pohybujú nad úrovňou piatich miliónov eur za kus.

Naháňanie veľkosti

Komatsu 930E z roku 1995 bol prvý dvojnápravový šesťpneumatikový dumper na svete, ktorý pokoril hranicu 300 ton. V septembri 1998 prišiel Caterpillar s modelom 797, ktorý sa s nosnosťou 360 ton stal na krátky čas najväčším monštrom na kolesách. V roku 2004 posunul hranicu ďalej Liebherr so 400-tonovým dumperom T 282B. No to najväčšie, čo doteraz jazdilo a jazdí na zemskom povrchu, je BelAZ 75710. Je to produkt bieloruskej firmy Bieloruské automobilové závody. Továreň vznikla v roku 1948 najprv ako výrobca zariadení na ťažbu, dopravu a spracovanie uhlia a iných nerastov. V roku 1950 pribudla výroba nadstavieb na podvozky iných značiek, čo bol len krok k vývoju vlastných vozidiel. Prvý ťažký nakladač vlastnej konštrukcie predstavili v roku 1961 – BelAZ 540 s úžitkovou hmotnosťou 27 ton. Továreň prežila rozpad Sovietskeho zväzu a vyrába ďalej. K 65. výročiu výroby prvého dumperu si továreň BelAZ dala darček – najväčší automobil na svete BelAZ 75710. Je to unikát nielen svojimi rozmermi, ale aj pohonom.

Veľké ako dom

Keď sa povie BelAZ 75710, každý si môže pokojne predstaviť pojazdný rodinný dom na obrovských kolesách. A to bez akéhokoľvek preháňania. Bieloruský kolos je totiž dlhý 20,6 metra, vysoký 8 165 mm a široký 9 870 mm, čo z neho robí aktuálne najväčšie a najťažšie vozidlo na svete. Na ceste ho určite nestretnete, zabral by totiž tri jazdné pruhy… Rázvor jeho náprav je rovných osem metrov. Prázdne vozidlo ukáže na váhe 360 ton, a keďže odvezie 450 ton (ekvivalent 350 vozidiel VW Golf alebo sedem Airbusov A320-200 vrátane paliva a pasažierov), celková maximálna hmotnosť je teda neskutočných 810 ton, čo mu zabezpečilo titul vozidlo s najvyššou užitočnou hmotnosťou. Len hypoteticky – do priestoru vytvorenom rozmermi tohto kolosu by sa zmestilo 168 áut Škoda Fabia. Hoci by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že BelAZ 75710 je najmä kopa železa, vnútri je tento banský sklápač prešpikovaný modernou technikou. Aby sa tento drobček s pohotovostnou hmotnosťou 360 ton dal do pohybu, dostal hnací systém Siemens MMT 500 poháňaný dvoma 16-valcovými turbodieselovými motormi MTU s objemom 65 litrov, z ktorých každý má pri 1 900 otáčkach za minútu a najvyššom krútiacom momente 9 313 newtonmetrov výkon 2 300 koní (1 700 kW). Motory však nepoháňajú kolesá priamo, ale sú spojené s generátormi, ktoré vyrábajú elektrinu pre elektromotory v nápravách – dva v každej, spolu teda štyri. Každý elektromotor má výkon 1 632 koní (1 217 kW), celkovo 6 528 koní (4 868 kW), a kvôli maximalizácii krútiaceho momentu na kolesách je spojený s 8-stupňovou elektromechanickou prevodovkou. Tento systém vyvinuli bieloruskí vývojári spoločne so spoločnosťou Siemens. Keďže pohon vozidla je dieselelektrický, alebo ako sa teraz hovorí – hybridný, miera emisií do životného prostredia je v plnom súlade s európskymi požiadavkami, čo umožňuje používať najväčšie auto sveta nielen v Bielorusku, ale vo všetkých krajinách sveta.

Pokračovanie článku si môžete prečítať v časopise Quark 7/2020. Ak chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov, prihláste sa. Ak ešte nie ste naším predplatiteľom, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.

R, foto Siemens, BelAZ

Komentáre