Nádej v pohybe

Kto by sa tešil na jazdu s kyslíkovou maskou na tvári v sanitke so zapnutou sirénou? Aj vyhliadkový let nad horami si zrejme predstavujeme trochu inak, než na nosidlách v záchranárskom vrtuľníku.

Je to paradox. Predstava, že budeme potrebovať sanitku, nikoho neteší. Ak ju však už potrebujeme, máločo nás dokáže potešiť viac, ako zvuk sirény za najbližším rohom. Rovnaký zvuk dokáže vyvolávať znepokojenie, keď sa nás netýka, a nádej, keď je určený práve nám.

Večná jazda

Plne elektrické vozidlo INTEGRO-E bolo od začiatku navrhnuté ako sanitka na rozdiel od väčšiny ostatných, ktoré vznikajú konverziou existujúcich značiek. Vozidlo má dvojitú zadnú nápravu, ktorej časť je oddelená od hlavnej konštrukcie a vytvára odnímateľný príves. Ten sa dá pomocou hydraulického piestu zatiahnuť na svoje miesto alebo vysunúť a odstrániť, pričom všetko sa ovláda zvnútra priestoru pre vodiča.

Záchranárske nosidlá, sanitka a v pozadí vrtuľník.
Foto istockphoto.com/Chalabala

Tri batérie vozidla sú umiestnené na podvozku, zatiaľ čo jedna s kapacitou zodpovedajúcu Audi E-tron (približne 71 kWh a dojazd 300 a 340 km) je na prívese. Dizajn podvozku umožňuje jednoduchú výmenu batérie umiestnenej na vysúvacej časti za plne nabitú v priebehu niekoľkých minút. Sanitka tak podľa výrobcu (britská automobilová výskumná a vývojová firma Bevan Davidson International) nemusí stáť na dobíjacích staniciach a jej dojazd sa predlžuje donekonečna. Vozidlo je schopné dosiahnuť rýchlosť takmer 160 km/h.

Nemocnica na kolesách

Rýchlosť je dôležitá, ale nepostačí. Vozidlo INTEGRO-E je vybavené systémom hybridnej konektivity – kombinácia 4G, 5G a satelitného spojenia poskytuje trvalé a neprerušiteľné pripojenie k sieti. Posádka má vďaka tomu k dispozícii celé spektrum digitálnych zdravotníckych aplikácií a systémov vrátane prístupu k zdravotným záznamom prevážaných pacientov. Záchranári môžu konzultovať s lekárskymi špecialistami prostredníctvom živých videoprenosov cez vyhradenú sieť.

Záchranárska loď v Benátkach
Vodná sanitka v Benátkach, foto istockphoto.com/FooTToo

Vzduchový odpružovací systém umožňuje sanitke nakláňať sa do zákrut ako motocykel a každý povrch v interiéri sanitky má zakrivený tvar, nie sú v nej nijaké rohy. Sedadlá sú upevnené na koľajnici v tvare U okolo nosidiel: zdravotník je pripútaný bezpečnostným pásom a pohybuje sa doľava/doprava alebo dopredu/dozadu bez nutnosti vstávať a vystavovať sa riziku úrazu. Samozrejmosťou sú palubný röntgen, ultrazvukové zariadenie pre mobilné vyšetrenie a osobné izolačné zariadenie pre prípad potreby radiačnej, chemickej či biologickej ochrany a ochrany imunodeficientných pacientov.

Všetky živly

Sanitka INTEGRO-E zatiaľ nie je v bežných službách, keďže jej sériová výroba by sa mala rozbehnúť až v roku 2026. Podobných príkladov je však viac (už v roku 2023 nasadila v Dánsku spoločnosť Falck plne elektrickú sanitku na podvozku Mercedes-Benz e-Vito). Moderné sanitky sa vďaka digitálnym technológiám a prostriedkom telemedicíny (doslova: medicína na diaľku) stávajú pojazdnými jednotkami intenzívnej starostlivosti, ktoré sú schopné poskytovať pokročilú liečbu už počas cesty do nemocnice.

Celý článok nájdete v časopise Quark 8/2025.

Vďaka predplatnému si ho však môžete dočítať už teraz a získať aj prístup k exkluzívnemu obsahu!

Máte predplatné?

Autor článku: R