Nebublajúca ikona

Zdá sa, že automobilky majú s elektromobilitou veľké plány a masívne investujú do jej rozvoja. Pribúdajú nové modely, zvyšuje sa dojazd, rozširuje sa sieť nabíjacích staníc. E-ošiaľ sa nevyhol ani výrobcom motocyklov.

Na svete sa začínajú pomaly, ale isto objavovať aj elektrické motocykle. Pri mopedoch a skútroch, ktoré sú určené najmä na jazdu po meste či krátke vzdialenosti, to nie je nijaké prekvapenie, práve naopak – je to opodstatnené. Pri klasických motorkách je však význam elektrického pohonu diskutabilný a ťažko v súčasnosti predpokladať, či sa elektromotorky stanú v blízkom čase bežnou súčasťou motocyklového trhu. V každom prípade e-novinky aj v tomto jednostopovom segmente pribúdajú.

Popkultúrny fenomén

Motorky nie sú pre každého a nikdy nebudú, no vždy budú synonymom nespútanej slobody, výnimočných zážitkov, romantiky a dobrodružstva. A práve tieto atribúty sa najsilnejšie viažu s ikonou medzi motorkami značky Harley-Davidson. Poznávacie znamenie tejto ikony je rovnaké už vyše sto rokov: predĺžená vidlica, charakteristický zvuk motora a unikátne vibrácie. Prirodzene, že móda týchto motoriek prenikla aj do Hollywoodu vo forme kultovej snímky Easy rider s Dennisom Hopperom a Peterom Fondom v hlavnej úlohe, čo len zvýšilo popularitu značky a z harleja sa stal popkultúrny fenomén. Vlastníctvo motorky tejto kultovej značky znamená pre mnohých vykreslenie osobnosti. Majitelia harlejov totiž využívajú svoje stroje na vyjadrenie svojho ja a vystúpenie z davu. A výrobca to podporuje, preto si každý majiteľ môže vybrať zo širokej palety dielov a príslušenstva alebo si v množstve špecializovaných dielní môže zmeniť fyzické a ergonomické vlastnosti motocykla. Jednoducho, kto chce, môže si dať vyrobiť mašinu na mieru. Je to produkt, ktorý môžu ľudia posunúť do extrému ako spôsob sebavyjadrenia, povedal jeden zo zakladateľov slávnej značky Willie Davidson. Všetci správni harlejáci však majú jednu vec spoločnú: sú nesmierne hrdí na bublajúci zvuk silného motora, ktorý je základom slávnych motoriek z amerického mesta Milwaukee. Tak sa to aspoň tradovalo posledných sto rokov.

Začiatok novej histórie

William S. Harley a bratia Davidsonovci založili malú firmu v roku 1903 v americkom meste Milwaukee v štáte Wisconsin. V tom istom roku predali aj prvý motocykel, resp. motorizovaný bicykel. A práve na sté výročie tejto udalosti, v roku 2013, spoločnosť Harley-Davidson otvorila nové dvere do budúcnosti – začala pracovať na najodvážnejšom projekte našej histórie, ktorý získal označenie LiveWire. Išlo o prvý elektrický motocykel tejto kultovej značky. Nadviazanie spoločnosti na dianie v automobilkách komentoval šéf firmy Harley-Davidson Matt Levatich: Základnou myšlienkou našej značky boli vždy inovácie, ktoré vylepšujú technické vlastnosti a pocit z jazdy. Táto nová kapitola našej histórie chce priniesť nové produkty a možnosti pre súčasných jazdcov i budúcich záujemcov bez ohľadu na vek a životný štýl. Manažéri z Milwaukee sa však nevrhli do projektu bezhlavo. Prototyp LiveWire sa síce objavil už v roku 2014, ale len na americkej pôde. Zarytí harlejáci to však brali skôr ako bláznivý výstrelok než artikel hodný predaja používateľný v bežnom živote. Veď ktorý súdny motorkár by uveril spojeniu Harley-Davidson a elektromotor? Vedenie spoločnosti však projekt neodpísalo, začalo testovací program LiveWire Experience X a verejnosť začala pomaly meniť názor.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 06/2019.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

R, foto H–D