Nepríjemný boľševník

Fotodermatitída vyvolaná bolševníkom, foto wikipédia/Ivo Kruusamägi

A je tu ďalšie varovanie, ktoré treba pridať na letný zoznam: okrem búrok či kliešťov treba dať ruky preč od boľševníka obrovského (Heracleum mantegazzianum). Dotyk miazgy tejto rastliny s pokožkou spojený s vystavením sa slnku môže viesť k vážnym popáleninám. Táto invázna rastlina však nie je jediná, ktorá obsahuje chemické zlúčeniny spôsobujúce popáleniny. Furanokumaríny, obranné toxíny, sa môžu vyskytovať v ovocných a zeleninových zásuvkách väčšiny chladničiek. Limetky, citróny, grepy, paštrnák, fenikel, kôpor aj moruše sú niektoré z rastlín, ktoré obsahujú furanokumaríny. Tieto chemikálie sú fototoxické a na dennom svetle spôsobujú ťažké poleptanie či popálenie pokožky a tvorbu pľuzgierov Koži trvá od 30 do 120 minút, než absorbuje furanokumaríny zo šťavy alebo miazgy rastliny. Na slnku ultrafialová A radiácia aktivuje chemické zlúčeniny, ktoré sa potom viažu a poškodzujú DNA. Bunky s poškodenou DNA umierajú, nechávajúc za sebou popáleninu. Tento stav sa nazýva fytofotodermatitída. Detská dermatologička Robin Gehrisová ju vidí počas leta aspoň raz za týždeň, najčastejšie z limetiek a citrónov. Reakcia nastáva len na mieste, kde šťava alebo miazga príde do kontaktu s kožou. Aká je najlepšia prevencia? Umývať si ruky pokryté nebezpečnou šťavou.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 08/2018.