Obloha prichádza k vám

Planetárium si väčšina z nás predstaví ako budovu s kupolovitou strechou, kde môžeme pozorovať nočnú oblohu aj počas dňa, za dažďa či oblačnosti. Na Slovensku sa však už možno stretnúť aj s prenosným planetáriom.

Pozrieť si nočnú oblohu s hviezdami, doplnenú odborným výkladom, priamo v ktorejkoľvek škole, škôlke, v meste či v obci už nie je v súčasnosti problém. Cieľom nadšených popularizátorov vied o astronómii a kozmonautike Viktórie Zemančíkovej a Tomáša Slovinského je priblížiť astronómiu v atraktívnej, hravej, náučnej a zážitkovej forme všetkým, aj v tých najodľahlejších miestach. A preto prichádzajú s prenosným planetáriom a svojou Astro Show.

Pod hviezdnou oblohou

Prenosné planetárium si možno predstaviť ako stan so špeciálnou premietacou plochou, široký päť metrov a v najvyššej časti vysoký 3,3 metra. Počas jedného premietania sa doň vojde približne 25 detí alebo asi 20 dospelých, pričom pri pozeraní môžu diváci pohodlne ležať. Prenosné planetárium sa dá zložené bez problémov prevážať v aute, na svoje postavenie však potrebuje veľkú miestnosť. V prípade ideálneho bezveterného počasia sa dá rozložiť aj vonku, na mieste však musí byť dostupné pripojenie na elektrinu. Rozloženie kupoly je rýchle a jednoduché a trvá len niekoľko minút. Vnútri planetária sa neustále obmieňa vzduch, vháňaný pomocou ventilátora. O projekciu v čo najvyššej kvalite sa stará špeciálne planetárne sférické zrkadlo a full HD projektor, premietajúci pomocou zrkadla obraz na celú plochu kupoly. Priestorový zvukový efekt zabezpečuje audiosystém zložený zo šiestich reproduktorov. Hlavnou výhodou prenosného planetária je, že deti v škôlkach aj žiaci a študenti v školách môžu takouto atraktívnou formou vzdelávania sa a zábavy získavať nové vedomosti o vesmíre, a to bez toho, aby museli celé školy cestovať do miest, v ktorých sa planetárium nachádza.

Prelet okolo planét

Každý program, ktorý v planetáriu ponúkajú, obsahuje viacero atraktívnych tém pripravených tak, aby v ľuďoch zanechali čo najväčší zážitok. K dispozícii sú napríklad témy ako Slnečná sústava, striedanie ročných období alebo dňa a noci, hviezdy, čierne diery, dúha, polárna žiara, galaxie, Mliečna cesta až po vzdialený vesmír. Diváci si môžu vychutnať mnoho vizuálnych zážitkov s pocitom 3D efektu vďaka kupolovitému tvaru planetária a vizualizácii programov ako let pomedzi hviezdy, planéty či meteory, ale aj štart rakety a zábery z kozmu. Občas majú návštevníci pocit, že to všetko majú na dosah a snažia sa objekty chytiť, hovorí V. Zemančíková. Na základe pozorovaní reakcií divákov, ako aj ich otázok programy naďalej upravujeme a obohacujeme o témy, ktoré sa najväčšmi páčia alebo ku ktorým smeruje najviac otázok.

Pre všetkých

Tým, že programy sú prispôsobené osve každej vekovej kategórii, prídu si na svoje dvojročné deti z materských škôl, študenti základných či stredných škôl, pedagogickí zamestnanci i ďalší dospelí záujemcovia. Žiaci touto atraktívnou formou výučby získavajú nové vedomosti o našom vesmíre – v nadväznosti na ciele štátneho vzdelávacieho programu, prispôsobené priamo na mieru edukačným plánom danej vekovej kategórie. Prenosné planetárium však nie je len pomôckou na hodinách fyziky, prírodopisu či geografie, ale robí spoločnosť pri rôznych spoločenských akciách, akými sú napríklad dni obce, detské letné tábory, centrá voľného času, prípadne vo večerných hodinách nadšencom sveta astronómie. V budúcnosti plánujú autori cestovať po mestách a školách celého Sloven- ska aj na pozorovania nočnej oblohy a po západe Slnka chcú sledovať profesionálnou technikou vesmírne objekty ako hviezdy a súhvezdia, Mesiac, planéty, Jupiterove mesiace, Saturnove prstence či hmloviny. S odborným výkladom tak budú ľudia lepšie rozumieť tomu, čo všetko môžu vidieť na oblohe voľným okom alebo cez ďalekohľad, dodáva T. Slovinský.

Viac informácií nájdete na www.astroshow.sk.
R, foto Tomáš Slovinský

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 02/2018.